Kundeprofil: Hvordan du finder dine første kunder

sep 19

Kundeprofil. Du har lige startet selvstændig virksomhed. Du har måske overtaget en eksisterende virksomhed. Eller du er gået i gang med at omstrukturere din egen virksomhed. Jeg aner ikke, hvad du tilbyder eller hvad dit speciale er, men jeg ved, hvordan du skaffer dig dine første kunder. Og de næste.

Jeg ved det, fordi jeg har været der selv.

Jeg blev selvstændig ret sent i livet. Som tresårig, faktisk. Jeg tog tilløb i mange år, og en af de ting, som gjorde udslaget, var, at jeg følte mig stærk og vital. Slet ikke præget af den alder, der stod i min dåbsattest.

Spændende start: Tre måneder uden en eneste kunde

De første uger og måneder som selvstændig arbejdede jeg fra tidlig morgen til sen aften med at opsøge virksomheder. På telefon, email og kold canvas. Lange gåture rundt i byen med en stak brochurer under armen. Efter tre måneder uden et eneste salg anede jeg ikke mine levende råd.

Derfor satte jeg mig ned og skrev en email til mit dengang ikke ret store netværk. Jeg beskrev, hvordan jeg var sprunget ud som selvstændig. Jeg beskrev, hvad jeg kunne tilbyde – hjemmesider, et godt dansk, foto og video.

Jeg fortalte ikke om de tre måneders ørkenvandring. Det ville jo ligesom spænde ben for den gode stemning.

En email – to kaffemøder

Dagen efter havde jeg to invitationer til kaffemøde fra folk i mit netværk. Det ene møde resulterede i en tilknytning som fast freelance journalist og videofotograf ved en god vens magasin. Det andet møde resulterede i, at jeg blev producent og partner i et undervisningsprojekt til lidt over en kvart million.

Senere har den samme email ført til endnu flere opgaver, som derpå har ført andre med sig.

Nu fem år senere har jeg opgaver fra kunder, som jeg ikke havde drømt om at jeg kunne arbejde med. Misforstå mig ikke: Jeg er lykkelig for hver eneste kunde og hver eneste opgave. Vægten ligger helt og aldeles på, at jeg – ved at bruge mit netværk – kom i clinch med kundegrupper, som min fantasi end ikke havde strejfet.

Kundeprofil: Begynd med dit eget netværk

Derfor ved jeg, hvordan du får fat i dine første kunder. Selvom jeg overhovedet ikke kender dit speciale. Du tager fat i dit eget netværk.

Senere, når du har lært de første kunder godt at kende, kan du gå på jagt efter flere kunder af samme type.  Du kan eventuelt opsøge dem dér, hvor de færdes, eller du kan opbygge relationer med dem på nettet, i søgemaskinerne, i de sociale medier osv.

Det første du behøver er at komme i kontakt med en gruppe af rigtige, nærværende kunder. Først, når du kender deres sprog, deres interesser og deres præferencer – først da har du viden nok til at formulere et kvalificeret udspil til flere kunder fra det samme segment.

Kendskab kommer før venskab. Du skal have mødt og arbejdet sammen med kunderne, før du kan opstille en kundeprofil. Med den kundeprofil kan du så gå på nettet for at tiltrække flere kunder af samme type.

Nu er det din tur: Fortæl, fortæl

Det var så mit personlige bud på, hvordan vi finder vores første kunder og lærer en rigtig kundeprofil at kende. Nu er det din tur. Fortæl mig om dine erfaringer. Du er velkommen til at gøre det i kommentarfeltet herunder.

 

Fik du i øvrigt læst mine fem kreative genveje til det nye firmanavn?

Hits: 1922

Leave a Comment:

Leave a Comment: