Opdateret 2024-10-21
Blomster til din følger. Foto Greta Hoffman

Hvornår har du sidst givet din kunde blomster? Foto Greta Hoffman

En gang imellem skal du give din kunde eller dit publikum en buket blomster. Helt bogstaveligt eller i overført betydning. Gerne i begge betydninger.

Lad os prøve at tage det helt bogstaveligt

Jeg har et par håndfulde kunder, som – ud over at jeg sætter stor pris på hvem de er og hvordan vi samarbejder – er langtidskunder. Og i dag sætter jeg budget af til at sende hver af dem en buket blomster med en af de dertil indrettede webservices. Måske spreder jeg det lidt ud, så det bliver 1-2 buketter om måneden.

Nu kan du selvfølgelig indvende, at kunderne selv betaler for den buket. Ja, lad os endelig trampe på buketten, når der en sjælden gang dukker blomster op i samtalen. Host!

I virkeligheden er det nok skattefar, som kommer til at betale de blomster, eller i hvert fald 50%. Men er det ikke sådan, at al bogholderlogik blegner i sammenligning med en buket blomster. Hvad enten den kommer uventet til ens hoveddør eller den dukker op i et nyhedsbrev som her:

Jens Peter Madsens nyhedsbrev

Fra historiefortæller Jens Peter Madsens nyhedsbrev

Moralen er, at den gode stemning ikke opstår ud af ingenting. Nogen skal slå strengene an, og nogen – det er for det meste os selv.

Og lad os så se på den lange række af muligheder som vi har for at give vores kunder eller følgere eller fæller en grund til at smile og glædes over blomster – selv i overført betydning.

Hvad får vi med sådan et nyhedsbrev?

Vi ser et æble i toppen af et nyhedsbrev. Det kunne have været så meget andet. Mange ville være startet et helt andet sted: En dårlig nyhed, en advarsel, en fejl, et produktfoto, et rabatbudskab eller noget andet påtrængende. Kedeligt!

Men historiefortæller Jens Peter Madsen viser med sit motiv fra æbletræet i egen have, at han har blik for livets små øjeblikke. Og at han er indstillet på at dele dem med os andre.

Når Madsen er så opmærksom med sit nyhedsbrev, så er han måske også værd at få på besøg som historiefortæller og foredragsholder? Det skader i hvert fald ikke at slå en dur-akkord an, når man vil have nogen i tale.

Det stikker dybere

Der er en dybere facet af det her med at dele en blomst eller en frugt ud i sit netværk. Den facet har mange navne. Et af dem er "medmenneskelig interesse" og et nært beslægtet er "indlevelse". Andre er "kendskab" og "venskab". 

Når du sidder på kontoret eller i privaten og skal formulere et budskab til kunder eller følgere, så forestil dig, at du lige har mødt en af dem på en konference. I står sammen og kigger ud af det store panoramavindue. Sandsynligvis nyder I udsigten. Hvordan vil du nu tage hul på samtalen?

Det her spørgsmål må du gerne hænge op på et synligt sted. Det har livsforandrende potentiale. 

Det er et guldtip. Og når du har taget det til dig, vil du aldrig mere starte en samtale med dine kunder med en dårlig nyhed, en fejl, en advarsel eller en salgstale.

Om du vil få bedre salg? Det skal jeg ikke kunne sige. Men du får med garanti bedre samtaler.

Vær med i samtalen!

Et 50 år langt arbejdsliv i foreninger, organisationer og virksomheder har lært mig, at kommunikation og frem for alt samtale er det smøremiddel, der sørger for, at arbejdet bliver gjort og målene nået. Kommunikation er ikke noget, vi bare kan fra fødselen af.
Vi kan derimod lære det, og vi kan i høj grad blive bedre til det.
Du får essensen af det i nyhedsbrevet Fundet! Skriv dig op her

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >