Grund nr. 1 til at gå i /wp-admin hedder Site Kit – Google Site Kit. Et wordpress plugin, som serverer din hjemmesides tiltrækningskraft på et sølvfad. Hvor mange visninger på Google, hvor mange besøg, hvor mange unikke besøgende. Kunne det ikke være ret interessant at se?

Ellers finder du i samme oversigt de ti mest anvendte søgefraser, som får folk til at finde din hjemmeside – eller IKKE at finde den. Begge dele er nødvendig viden for den, som gerne vil have, at flere finder hjemmesiden.

Med denne viden kan du skrive nyt indhold til din hjemmeside baseret på de ord og sætninger, som levende interesserede mennesker derude har søgt og søger på. Gør det, og se magien virke! Loven om tiltrækning i fuld vigør!

/wp-admin Site Kit SEO stats & speed
Hvor mange besøgende har hjemmesiden pr. måned og hvor kommer de fra? Værd at vide!

Måske er du ligeglad med søgeord. Fint nok! Men så kig på Site Kit af denne grund: Oversigten viser nemlig også, hvordan det står til med indlæsningshastigheden på din hjemmeside. Den faktor, der mere end nogen anden hjælper folk med at bestemme sig: Should I stay or should I go?

Grund nr. 2 til at gå i /wp-admin

Grund nr. 2 til at gå i /wp-admin hedder Rank Math. Rank Math er et plugin, som hjælper dig med at holde styr på alle aspekter af søgemaskineoptimering. Det lyder som meget, og det er det. Men nu fortæller jeg dig, hvor i værktøjet du skal kigge. Og du noterer, så du kan gøre det igen. Måned efter måned. Gentagelse gør viis.

Rank Math værktøjet “bor” i WordPress kontrolpanelet i venstre side af skærmbilledet, og dér hvor du først og fremmest skal kigge er i underpunktet “SEO Analysis”. Ja, værktøjet er engelsksproget, men det vænner du dig hurtigt til.

I SEO Analysis får du klart og tydeligt besked om, hvor det er godt, og hvor det eventuelt halter. Ud for hvert afsnit er der et lille spørgsmålstegn-ikon. Tryk på det og få at vide hvad meningen er.

Er der punkter, hvor det halter – og det er der for de fleste – så dukker der en lille hjælpeknap “How to fix” op ude til højre. Et tryk på den åbner en hjælpetekst. Hjælpeteksten fortæller kort og let forståeligt, hvad du kan gøre for at blive mere findbar hos målgruppen.

Tag anmærkninger alvorligt

Jeg kan anbefale at du tager seriøst fat på hver eneste anmærkning. Belønningen vil ikke blot være bedre besøgstal, det vil også være en dybere viden og et fastere greb om det at kommunikere på web.

Grund nr. 3 til at gå i /wp-admin hedder Indlæg. Det er et velkendt og almindeligt punkt i wordpress-menuen, og her kan du praktisere alt det du lærer, når du udfører dit faste månedlige tjek på hjemmesidens SEO-status.

Du praktiserer ved at skrive indlæg, som giver dine besøgende fra målgruppen meningsfuld viden og indsigt. Jeg har selv skrevet et indlæg om, hvordan du skriver et indlæg, så det virker. Brug opskriften.

Husk at indsætte links

Den slags indlæg skal altid munde ud i en valgmulighed for læseren. Et link til en salgsside, et telefonnummer eller en email adresse. Disse links er det egentlige formål med at skrive indlæg.

Hvorfor det?

Fordi: Når du sådan deler ud af mange års erhvervet viden og erfaring, så ville det da være galimatias ikke lige at give en kontaktinfo til dem som gerne vil vide mere eller købe mere!

Når du så, ved det månedlige tjek, alligevel har fat i menupunktet indlæg, så tag lige SEO-temperaturen på to af dem: (1) Det netop skrevne indlæg. (2) Sidste måneds indlæg. Ældre indlæg kan og skal også optimeres. Derfor er det en god idé at gøre dette til en del af den faste månedsrutine.

Hvordan du tager SEO-temperaturen? Det beskriver jeg nærmere i dette indlæg.

Et 50 år langt arbejdsliv i foreninger, organisationer og virksomheder har lært mig, at kommunikation og frem for alt samtale er det smøremiddel, der sørger for, at arbejdet bliver gjort og målene nået. Arbejdslivet har samtidig lært mig, at man ikke kan tage disse ting for givet. Det er ikke noget, vi bare kan fra fødselen af. Vi kan derimod lære det, og vi kan i høj grad blive bedre til det. 


Følg mig, og bliv selv lidt mere produktiv og fremgangsrig ...

  • Hej Carsten, jeg er kommet lidt i tvivl om, hvor meget statistik der skal være på Middelgrundens Vindmøllelaugs hjemmeside, for det er jo ikke en salgsside og informationerne er først og fremmest for interessenterne; dog er alle andre selvfølgelig meget velkommen til at læse med. Og vi har slet ikke et cockie-modul på hjemmesiden og det skal man vel have, hvis man indsamler statistik?

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >