Videndeling bryllupsfotografering søgeresultater
Få struktur på din videndeling med kunder og læsere. Så fatter de et klap og kommer igen - og igen.

Videndeling er det bedste du kan gøre, hvis du har problemer med at fastholde  trafikken på din hjemmeside. Og hvem har ikke den udfordring?

Her får du et par cowboy-tricks, der kan få flere læsere ind i folden. Læs med og se hvad vi har i ærmet:

Videndeling om hvad?

Find et emne som interesserer din målgruppe og som du ved noget om. Ikke meget, men lidt mere end målgruppen.

Find fem vinkler på emnet som du gerne vil gøre til videndeling. Hvis emnet fx. er bryllupsfotografering, så kan vinklerne være:

  1. hvad du og brudeparret skal være enige om før den store dag
  2. hvilke tidspunkter og motiver du skal koncentrere dig om på selve dagen
  3. en metode til at få samtlige gæster med i billedserien
  4. hvad du skal tjekke, før du går hjem
  5. hvad skal der stå på dine lister? Pakkelisten, tjeklisten osv …

Hvordan?

Den mest oplagte måde at dele viden på nettet er at skrive en blog-artikel.

Jeg ved godt at mange har svært ved at skrive, men jeg råder altid mine kunder til at gøre det alligevel. Forhindringer er til for at overvindes, og en blog-artikel kan komme til verden på mange måder.

Du kan stille dig op og fortælle til en smartphone eller et kamera og dele din viden som en video eller en audio.

Resultatet bliver måske så godt, at du kan præsentere videotalen som dit indhold. Ellers kan du skrive af efter talen, og så har du din blog-artikel som tekst.

Det med at skrive af, eller transkribere, skal du nok gøre under alle omstændigheder. Og her får du så lige et gyldent tip:

Guld-tippet

Hvis du har svært ved at skrive, eller hvis du bare er doven ligesom jeg, så indtaler du bare din fortælling som lydoptagelse eller videooptagelse: Derefter uploader du den på tjenesten happyscribe.co.
Hvis det er en rigtig lang fortælling, lad os sige på 60 minutter, bliver din samlede regning – hold fast! – 12 euro eller 90 danske kroner.
Tjenesten virker på over 120 sprog, herunder dansk. 

Her er guld-linket https://www.happyscribe.co

Søgemaskinerne kan endnu ikke aflæse, hvad der bliver sagt i en video eller en audio. Teknologien er lige rundt om hjørnet, men den er ikke taget i brug endnu.

Uanset hvad skal du bruge en disposition. De 4-5 vigtigste hovedpunkter. Under hvert hovedpunkt kan du skrive et par stikord.

Fortæl om 4-5 vinkler

Hvorfor fem? I instruksen til kassemedarbejdere i Netto er der fem punkter. Ganske enkelt fordi fem er max. for, hvor meget vi kan huske omkring et emne.

Fortæl nu det vigtigste (set med læserens øjne) om hver af de fem vinkler. Gør det enkelt, kort og konkret. Gerne handlingsorienteret. Gerne praktisk.

Se på de fem vinkler: Hvor mange linjer har du nu skrevet til hver? Er en af vinklerne blevet ekstra lang? Er det så fordi den egentlig burde deles i to?

Hvis en af vinklerne er meget længere end de andre, så kan det være et signal om, at du skal gøre denne vinkel til “freebie”. Så nøjes du i din web-artikel med at fortælle om de første fire vinkler. Den femte vinkel bliver en selvstændig artikel, PDF eller en lille e-bog. En bonus eller en gave til de læsere, der skriver sig på din email-liste.

De tilbageværende vinkler må helst ikke fylde mere end  150 ord pr. vinkel. Gerne med flere afsnit og “luft” – ligesom her.

Ikke formfuldendt. Bare vedkommende

Når du skriver, skal du ikke gå så meget op i, om det er godt skrevet, grammatisk korrekt eller formfuldendt. Du skal udelukkende bekymre dig om én ting: Er det vedkommende for dem, som jeg skriver det for?

Du skal altså ikke tænke så meget over, hvordan du formulerer det. Tænk meget mere over hvad du fortæller og hvem der skal kunne bruge det.

Gør din blog-artikel søgbar

Find en god overordnet søgeterm, som dækker dit emne og som kunne være det ord eller den sætning, som din interesserede læser ville skrive i browserens Google-søgefelt. Det kan f. eks. være bryllupsfotografering.

Vi går ikke her i dybden med, hvordan du får valideret, om det er en god og rigtig søgeterm. Det behandler jeg i en anden artikel. Her skal det handle om, hvordan du helt enkelt sikrer, at de rigtige læsere kan finde din artikel, når de søger på Google.

Når du har fundet den gode søgeterm, skal du

  • indarbejde den valgte søgeterm i artiklens overskrift
  • sørge for, at søgetermen indgår i sidens/artiklens URL
  • sørge for at søgetermen indgår i første og sidste afsnit (vinkel) af din artikel
  • sørge for for at søgetermen indgår i en af dine afsnitsoverskrifter
  • sikre at søgetermen indgår i titel, billedtekst, alt-tekst og beskrivelse til medfølgende fotos

Bestem, hvad din læser får at se i Google-søgeresultatet

Brug et SEO-plugin som f. eks. RankMath til at få nem adgang til artiklens “SEO-titel” og “Metabeskrivelse”.

SEO-titlen skal ligesom artikeloverskriften indeholde din valgte søgeterm. Titlen skal være formuleret som en spændende overskrift. På den måde kan den tiltrække flere læsere til netop din videndeling.

Metabeskrivelsen skal også indeholde din søgeterm. Ligesom titlen skal den give din læser endnu en grund eller to til at hoppe videre til din blog-artikel. Ikke til konkurrentens.

Her kan du se, hvordan SEO-titel og Metabeskrivelse ser ud for læsere, som søger viden via Google:

Videndeling bryllupsfotografering søgeresultater

Sidst, men ikke mindst

Sidst, men ikke mindst, skal du tilbyde din læser en måde at finde flere af dine gode og lærerige artikler – mere videndeling. Her findes mange metoder, men kun én er skudsikker: Listen.

Altså en webformular, hvor en læser forærer dig sit navn og sin email adresse til gengæld for muligheden for at få flere artikler af sammme høje kaliber. Gaven kan være alt fra en infografik over en lille e-bog til en fribillet til et kommende foredrag, en workshop, en koncert eller hvad du nu har gang i …

Resumé: Videndeling i fem underpunkter

Del dit videndeling-emne op i fem underpunkter, aspekter eller vinkler

  1. Skriv op til 150 ord om hvert underpunkt
  2. Skriv kort og letlæst: 5-15 ord pr. sætning
  3. Giv hvert underemne sin egen overskrift
  4. Vælg en passende søgeterm og
  5. få den til at gå igen i flere afsnit, titler og overskrifter

Prøv vores webdesign for selvstændige – der får du det hele med


Vær med i samtalen!

Et 50 år langt arbejdsliv i foreninger, organisationer og virksomheder har lært mig, at kommunikation og frem for alt samtale er det smøremiddel, der sørger for, at arbejdet bliver gjort og målene nået. Kommunikation er ikke noget, vi bare kan fra fødselen af.
Vi kan derimod lære det, og vi kan i høj grad blive bedre til det.
Du får essensen af det i nyhedsbrevet Fundet! Skriv dig op her

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>