Videndeling på speed:
Sådan skriver du en
blog-artikel, der virker

feb 26

Få struktur på din videndeling med kunder og læsere. Så fatter de et klap og kommer igen – og igen

Videndeling er det bedste du kan gøre, hvis du har problemer med at fastholde interessen og trafikken på din eller din organisations hjemmeside. Og hvem har ikke den udfordring?

Her får du et par cowboy-tricks, der kan indfange dine læsere med lasso og få endnu flere ind i folden. Læs med og se hvad Wild Bill Hickock har i ærmet:

Videndeling om hvad?

Find et emne som interesserer din målgruppe og som du ved noget om. Ikke meget, men lidt mere end målgruppen.

Find fem vinkler på emnet som du gerne vil gøre til videndeling. Et eksempel:

Hvis emnet er bryllupsfotografering, kan vinklerne være:

  1. hvad du og brudeparret skal være enige om før den store dag
  2. hvilke tidspunkter og motiver du skal koncentrere dig om på selve dagen
  3. en metode til at få samtlige gæster med i billedserien
  4. hvad du skal tjekke, før du går hjem
  5. hvad skal der stå på dine lister? Pakkelisten, tjeklisten osv …

Hvordan?

Den mest oplagte måde at dele viden på nettet er at skrive en blog-artikel. Jeg ved godt at mange har svært ved at skrive, men jeg råder altid mine kunder til at gøre det alligevel. Forhindringer er til for at overvindes, og en blog-artikel kan komme til verden på mange måder.

Du kan stille dig op og fortælle til en smartphone eller et kamera og dele din viden som en video eller en audio.

Resultatet bliver måske så godt, at du kan præsentere videotalen som din blog-artikel. Ellers kan du skrive af efter talen, og så har du din blog-artikel som tekst. Det med at skrive af, eller transkribere, skal du nok gøre under alle omstændigheder.

Søgemaskinerne kan endnu ikke aflæse, hvad der bliver sagt i en video eller en audio. Teknologien er lige rundt om hjørnet, men den er ikke taget i anvendelse endnu.

Uanset om du vælger det ene eller det andet, skal du bruge en disposition. De 4-5 vigtigste hovedpunkter. Under hvert hovedpunkt kan du skrive et par stikord.

Fortæl om 4-5 aspekter eller vinkler

Hvorfor fem? I instruksen til kassemedarbejdere i Netto er der fem punkter. Ganske enkelt fordi fem er max. for, hvor meget vi kan huske omkring et emne.

Fortæl nu det vigtigste (hvad læseren finder vigtigst) om hver af de fem vinkler. Gør det enkelt, kort og konkret. Gerne handlingsorienteret. Gerne praktisk.

Se på de fem vinkler: Hvor mange linjer har du nu skrevet til hver? Er en af vinklerne blevet ekstra lang? Er det så fordi den egentlig burde deles i to, eller er det fordi der helt reelt er mere at fortælle om?

Hvis en af vinklerne er meget længere end de andre, så kan det være et signal om, at du skal gøre denne vinkel til “freebie”. Så nøjes du i din web-artikel med at fortælle om de første fire vinkler. Den femte vinkel bliver en selvstændig artikel, PDF eller en lille e-bog. Med andre ord: En bonus eller en gave til dine læsere, hvis de skriver sig på din email-liste.

De tilbageværende vinkler må helst ikke fylde mere end  150 ord pr. vinkel. Gerne med flere afsnit og “luft” – ligesom her.

Testimonials: Overlad markedsføringentil dine kunder [OPDATERET]

Ikke formfuldendt. Bare vedkommende

Når du skriver, skal du ikke gå så meget op i, om det er godt skrevet, grammatisk korrekt eller formfuldendt. Du skal udelukkende bekymre dig om én ting: Er det vedkommende for dem, som jeg skriver det for?

Du skal altså ikke tænke så meget over, hvordan du formulerer det. Tænk meget mere over hvad du fortæller og hvem der skal kunne bruge det.

Gør din blog-artikel søgbar

Find en god overordnedet søgeterm, som dækker dit emne og som kunne være det ord eller den sætning, som din interesserede læser ville skrive i browserens Google-søgefelt. Det kan f. eks. være bryllupsfotografering.

Vi går ikke her i dybden med, hvordan du får valideret, om det er en god og rigtig søgeterm. Det behandler jeg i en anden artikel. Her skal det handle om, hvordan du helt enkelt sikrer, at de interesserede læsere kan finde din artikel, når de søger på Google.

Når du har fundet den gode søgeterm, skal du

  • indarbejde den valgte søgeterm i artiklens overskrift
  • sørge for, at søgetermen indgår i sidens/artiklens URL
  • sørge for at søgetermen indgår i første og sidste afsnit (vinkel) af din artikel
  • sørge for for at søgetermen indgår i en af dine afsnitsoverskrifter
  • sikre at søgetermen indgår i titel, billedtekst, alt-tekst og beskrivelse til medfølgende fotos

Bestem, hvad din læser får at se i Google-søgeresultatet

Brug et SEO-plugin som f. eks. Yoast WordPress SEO til at få adgang til artiklens “SEO-titel” og “Metabeskrivelse”.

SEO-titlen skal ligesom artikeloverskriften indeholde din valgte søgeterm. Titlen skal være formuleret som en spændende overskrift. På den måde kan den tiltrække flere læsere til netop din videndeling.

Metabeskrivelsen skal også indeholde din søgeterm. Ligesom titlen skal den give din læser endnu en grund eller to til at hoppe videre til din blog-artikel. Ikke til konkurrentens.

Her kan du se, hvordan SEO-titel og Metabeskrivelse ser ud for læsere, som søger viden via Google:

Videndeling bryllupsfotografering søgeresultater

Sidst, men ikke mindst

Sidst, men ikke mindst, skal du tilbyde din læser en måde at finde flere af dine gode og lærerige artikler – mere videndeling. Her findes mange metoder, men kun én er skudsikker: Listen.

Altså en webformular, hvor en læser forærer dig sit navn og sin email adresse til gengæld for muligheden for at få flere artikler af sammme høje kaliber. Gaven kan være alt fra en infografik over en lille e-bog til en fribillet til et kommende foredrag, en workshop, en koncert eller hvad du nu har gang i …

Videndeling i fem underpunkter

  • Del dit videndeling-emne op i fem underpunkter, aspekter eller vinkler
  • Skriv op til 150 ord om hvert underpunkt
  • Skriv kort og letlæst: 5-15 ord pr. sætning
  • Giv hvert underemne sin egen overskrift
  • Vælg en passende søgeterm og få den til at gå igen i flere afsnit, titler og overskrifter

 

Leave a Comment:

Leave a Comment: