Hvad er dialogdesign?

dialog undervisning samtale Foto Tirachard Kumtanom-601170

Dialogdesign er en måde at kommunikere på, hvor den talende eller skrivende part tænker en dialogpartner ind i kommunikationen.
Et eksempel på designet dialog er den klassiske amerikanske salgstekst copy. En velskrevet copy indholder altid et objekt, et problem, en problemløsning og en garanti (for at løsningen holder).
Dialogdesign tager udgangspunkt i menneskers spontane måde at læse eller aflæse et budskab. Det gælder hvad enten det er tale, film, billede, skrift eller ikon.
Vi kigger helt automatisk efter relevans: Har det noget med mig at gøre?
Og vi kigger efter belønning: Kan jeg opnå noget til gengæld for at bruge tid på det?

Hvorfor skal jeg tænke i dialog?

dialog videomøde Foto Shvets Production-7516353

Vi kan alle have fordel af at være forberedt på de spørgsmål, der uundgåeligt melder sig hos tilhøreren, når vi lufter en påstand. Tilhøreren kan være vores samlever, vores ven, vores forældre, vores børn, vores kunder.
Hvis du skal sælge noget, så er dette en rigtig god øvelse: Begynd med at gå en tur i modtagerens sko.
Overvej dette: Hvorfor skulle køberen falde for dit argument? Hvilken egeninteresse kunne køberen have i at købe dit argument? Hvilke tydelige signaler peger på, at køber ligefrem har brug for det, du gerne vil sælge? Og så videre.
1 Sæt dig i køberens sted.
2 Lyt indgående til alle signaler fra køberen.
3 Giv dialogen en retning, der giver mening for jer begge.

Hvordan skriver jeg en dialogtekst?

dialogtekst selvstændig iværksætter hjemmekontor Foto Liza Summer-6347918

At kunne skrive en dialogtekst, som kommer til at give mening, det kræver, at du har noget godt at tilbyde modtageren.
Alle relevante goder og services er svaret på en udfordring eller et problem eller en irritation. Derfor starter du med at beskrive modtagerens situation (efter først at have gået en tur i modtagerens sko).
Hvad er der galt? Hvordan føles det? Hvorfor er det forkert – og helt unødvendigt?
Her er vi allerede fremme ved problemløsningen, og du kan nu beskrive hvad løsningen går ud på.
Igen skal du bruge al din viden om modtageren, så du kan svare fyldestgørende på alle de spørgsmål, som modtageren måtte have. Herunder skal du vise eller fortælle, hvorfor løsningen er relevant og hvilken belønning der venter køberen i brugen af denne løsning.
Du skal også kunne sandsynliggøre dine påstande. For eksempel via anbefalinger fra andre købere af din løsning. Det er køberens garanti for, at løsningen holder.

Handler dialog kun om tekst?

dialog er også podcast videomøde underviser træner hjemmeundervisning Foto Vanessa Garcia-6325966

Tværtimod. Dialogens mest naturlige form er samtale. Når sprogfolk gør noget ekstra ud af dialogen i forbindelse med tekst, så er det jo netop fordi tekstmediet er så abstrakt. Den, der skriver, skal gøre sig ekstra umage for at “få en stemme” og “blive hørt” hos den, der læser – afkoder – budskabet.
Dialogdesign kan godt betale sig i alle sammenhænge, hvor du skal ud med et budskab og ikke er ligeglad med, om budskabet bliver forstået eller ej.
I din næste præsentation. I din hjemmeside-tekst. I alt, hvad du slår op i de sociale medier. I salgsmødet. I bilstreameren. I dine annoncer i Google og Facebook og andre steder.

Hvorfor har du valgt at kalde det dialog?

Til hverdag hedder det mange andre ting. SEO-optimering. Konvertering. Salgstekster. Kontaktformularer. Surveys. Quizzes.
De fleste er buzzwords. De sælger elastikker i metermål. Og de forholder sig operativt til opgaver, som de ikke har gjort sig strategiske overvejelser om.
Dialog er et godt dansk ord, og de fleste ved, at det handler om aktiv kommunikation mellem to eller flere.
Jeg vil gerne have hjemmesider og andre kommunikationsløsninger ned i øjenhøjde, ned i hænderne, så vi kan gøre noget med dem. Og gerne noget fornuftigt og målrettet – målbart.

 

 

Jeg vil hellere tale i telefon med et menneske, som tror på, at vi har noget at tale om. Hvis det er dig, er du velkommen på +45 50 53 52 51

At gå ensidigt efter prisen, kan komme til at koste kassen

Er det rigtigt at jeg taber kunder, hvis hjemmesiden ikke er responsiv?