For de hurtige

Hvad er dialogdesign?

Dialogdesign er en måde at kommunikere på, hvor den talende eller skrivende part tænker en dialogpartner ind i kommunikationen.

Et eksempel på designet dialog er den klassiske amerikanske salgstekst copy. En velskrevet copy indholder altid et objekt, et problem, en problemløsning og en garanti (for at løsningen holder).


Dialogdesign tager udgangspunkt i menneskers spontane måde at læse eller aflæse et budskab. Det gælder hvad enten det er tale, film, billede, skrift eller ikon.

Vi kigger helt automatisk efter relevans: Har det noget med mig at gøre?

Og vi kigger efter belønning: Kan jeg opnå noget til gengæld for at bruge tid på det?

De forventninger skal vi skrive til!

Dialog Foto Anastasiya Gepp, pexels.com

Hvorfor skal jeg tænke i dialoger?

Vi kan alle have fordel af at være forberedt på de spørgsmål, der uundgåeligt melder sig, når vi lufter en påstand. Modparten kan være vores samlever, vores ven, vores forældre, vores børn, vores kunder.

Hvis du skal sælge noget, så er dette en rigtig god øvelse: Begynd med at gå en tur i modtagerens sko.

Overvej dette: Hvorfor skulle køberen falde for dit argument? Hvilken egeninteresse kunne køberen have i at købe dit argument? Hvilke tydelige signaler peger på, at køber ligefrem har brug for det, du gerne vil sælge? Og så videre.

1 Sæt dig i køberens sted.
2 Lyt indgående til alle signaler fra køberen.
3 Giv dialogen en retning, der giver mening for jer begge.

dialog design, videomøde Foto Shvets Production-7516353

Hvordan skriver jeg en dialogtekst?

Den overoverordnede forudsætning for at kunne skrive en dialogtekst, som kommer til at give mening, er, at du ved noget om modtageren – eller meget!

Alle relevante goder og services er svaret på et behov eller et problem eller en irritation. Derfor starter du med at beskrive modtagerens situation (efter først at have gået en tur i modtagerens sko).

Hvad er der galt? 
Hvordan føles det? 
Hvorfor er det forkert – og helt unødvendigt?

Her er vi allerede fremme ved problemløsningen, og du kan nu beskrive hvad løsningen går ud på.

Igen skal du bruge al din viden om modtageren, så du kan svare fyldestgørende på alle de spørgsmål, som modtageren måtte have.

Her ud over skal du vise eller fortælle, hvorfor løsningen er relevant og hvilken belønning der venter køberen i brugen af denne løsning.

Du skal også kunne sandsynliggøre dine påstande. For eksempel via anbefalinger fra andre købere af din løsning. Det er gæstens garanti for, at løsningen holder.

dialog undervisning samtale Foto Tirachard Kumtanom-601170

Handler dialog kun om tekst?

Tværtimod. Dialogens mest naturlige form er samtale. Når sprogfolk gør noget ekstra ud af dialogen i forbindelse med tekst, så er det jo netop fordi tekstmediet er så abstrakt. Den, der skriver, skal gøre sig ekstra umage for at "få en stemme" og "blive hørt" hos den, der læser – afkoder – budskabet.

Dialogdesign kan godt betale sig i alle sammenhænge, hvor du skal ud med et budskab og ikke er ligeglad med, om budskabet bliver forstået eller ej.

I din næste præsentation. I din hjemmeside-tekst. I alt, hvad du slår op i de sociale medier. I salgsmødet. I bilstreameren. I dine annoncer i Google og Facebook og andre steder.

Du burde faktisk også prøve det derhjemme!

dialog design er også podcast videomøde underviser træner hjemmeundervisning Foto Vanessa Garcia-6325966

Viral video. Del gerne!

Mange iværksættere og start-ups sætter alt for meget i gang og glemmer i farten det virkeligt vigtige ...

Idé: Carsten Legaard.
Fotograf og klipper: Malik Thomas Spang Bruun. Cast: Henrik Ipsen, iværksætter, Ole Dupont, færdselsbetjent.
Indspillet foråret 2013 på Filmstation Værløse.

DD Dialogdesignerens logo er to sammenslyngede D'er

Dialogdesignerens logo er skabt af
art director Morten Ree. Enkelt, tidløst
og svært at misforstå. Ham anbefaler jeg!

Jeg vil hellere tale i telefon med et menneske, som tror på, at vi har noget at tale om.
Hvis det er dig, er du velkommen på +45 50 53 52 51

>