Hvad er dialogdesign?
Dialogdesign er en måde at kommunikere på, hvor den talende eller skrivende part tænker en dialogpartner ind i kommunikationen.
Et eksempel på designet dialog er den klassiske amerikanske salgstekst copy. En velskrevet copy indholder altid et objekt, et problem, en problemløsning og en garanti (for at løsningen holder).
Den indeholder også et call2action, og det er der mange, som taler om, men helt glemmer at praktisere.
Dialogdesign tager udgangspunkt i menneskers spontane måde at læse eller aflæse et budskab. Det gælder hvad enten det er tale, film, billede, skrift eller ikon.
Vi kigger helt automatisk efter relevans: Har det noget med mig at gøre?
Og vi kigger efter belønning: Kan jeg opnå noget til gengæld for at bruge tid på det?
Vi kigger også efter instruktion: Hvad skal jeg gøre nu?
Alle de forventninger skal du svare på!
Hvordan starter man en samtale?
I sjældne tilfælde kan det lykkes med en provokation eller en hårrejsende påstand.
Men til hverdagsbrug er der en meget nemmere måde: Stil et spørgsmål.
Spørgsmål er gode til at sætte samtalen i gang, og de er gode drivere for en samtale, der har et praktisk mål, fx. samarbejde, projektløsning, handel.
Overvej dette: Hvordan kan jeg oversætte det, som jeg ved, og som er selvindlysende for mig, til simple spørgsmål?
Prøv dette: Prøv et par gange at møde frem til en samtale eller et møde med vel forberedte spørgsmål.
Tip: Øv dig på spørgsmålene, så du ikke behøver at kigge ned i en notesbog, og sørg for at få dem til at falde naturligt ind i samtalen.
Ergo: Læg mærke til, hvor vel ordnet samtalen forløber – og hvem som styrer!
Hvorfor skal jeg tænke i dialoger?
Vi kan alle have fordel af at være forberedt på de spørgsmål, der uundgåeligt melder sig, når vi lufter en påstand.
Hvad enten det er til mødet, ved festen eller på hjemmesiden.
Hvis du skal sælge noget, så er dette en rigtig god øvelse: Begynd med at gå en tur i modtagerens sko.
Overvej dette: Hvilken egeninteresse kunne køberen have i at købe dit argument?
Hvilke tydelige signaler peger på, at køber ligefrem har brug for det, du gerne vil sælge?
1 Sæt dig i køberens sted.
2 Lyt indgående til alle signaler fra køberen.
3 Giv dialogen en retning, der giver mening for jer begge.
Hvordan skriver jeg en dialogtekst?
Hvis du vil skrive en dialogtekst, som giver mening, må du vide noget om modtageren – eller meget!
Alle relevante goder og tjenester er svaret på et behov eller et problem eller en irritation. Derfor starter du med at beskrive modtagerens situation (efter først at have gået en tur i modtagerens sko).
Hvad er der galt?
Hvordan føles det?
Hvorfor er det forkert?
Hvorfor er det helt unødvendigt?
Her er vi allerede fremme ved løsningen, og du kan nu beskrive hvad løsningen går ud på.
Igen skal du bruge al din viden om modtageren, så du kan svare fyldestgørende på alle de spørgsmål, som melder sig.
Du skal vise eller fortælle, hvorfor løsningen er relevant og hvilken belønning (outcome) der venter køberen efter valget af denne løsning.
Du skal også kunne sandsynliggøre dine påstande. Her hjælper det med anbefalinger - testimonials. Det er gæstens garanti for, at løsningen holder.
Handler dialog kun om tekst?
Tværtimod. Dialogens mest naturlige form er samtale. Når sprogfolk gør noget ekstra ud af dialogen i forbindelse med tekst, så er det jo netop fordi tekstmediet er så abstrakt.
Den der skriver skal gøre sig ekstra umage for at "få en stemme" og "blive hørt" hos den der læser – afkoder – budskabet.
Dialogdesign kan godt betale sig i alle sammenhænge, hvor du skal ud med et budskab – hvor du ikke er ligeglad med, om budskabet bliver forstået eller ej.
I din næste præsentation.
I din hjemmeside-tekst.
I alt, hvad du slår op socialt.
I salgsmødet.
I dine annoncer.
I salgssamtalen.
Du burde faktisk også prøve det derhjemme!
Viral video. Del gerne!
Mange iværksættere og start-ups sætter alt for meget i gang og glemmer i farten det virkeligt vigtige ...
Idé: Carsten Legaard.
Fotograf og klipper: Malik Thomas Spang Bruun. Cast:
Henrik Ipsen, iværksætter,
Ole Dupont, færdselsbetjent.
Indspillet foråret 2013 på
Filmstation Værløse.
Dialogdesignerens logo er skabt af
art director Morten Ree. Enkelt, tidløst
og svært at misforstå. Ham anbefaler vi!
Jeg vil hellere tale i telefon med et menneske, som tror på, at vi har noget at tale om.
Hvis det er dig, er du velkommen på +45 50 53 52 51