Hvad er dialogdesign?

Hvad er dialogdesign?

Dialogdesign er en måde at kommunikere på, hvor den talende eller skrivende part tænker en dialogpartner ind i kommunikationen. Et eksempel på designet dialog er den klassiske amerikanske salgstekst copy. En velskrevet copy indholder altid et objekt, et problem, en problemløsning og en garanti (for at løsningen holder).

Dialogdesign tager udgangspunkt i menneskers spontane måde at læse eller aflæse et budskab. Det gælder hvad enten det er tale, film, billede, skrift eller ikon.

Vi kigger helt automatisk efter relevans: Har det noget med mig at gøre?

Og vi kigger efter belønning: Kan jeg opnå noget til gengæld for at bruge tid på det?

Hvorfor skal jeg tænke i dialoger?

Vi kan alle have fordel af at være forberedt på de spørgsmål, der uundgåeligt melder sig, når vi lufter en påstand. Modparten kan være vores samlever, vores ven, vores forældre, vores børn, vores kunder.

Hvis du skal sælge noget, så er dette en rigtig god øvelse: Begynd med at gå en tur i modtagerens sko.

Overvej dette: Hvorfor skulle køberen falde for dit argument? Hvilken egeninteresse kunne køberen have i at købe dit argument? Hvilke tydelige signaler peger på, at køber ligefrem har brug for det, du gerne vil sælge? Og så videre.

1 Sæt dig i køberens sted.
2 Lyt indgående til alle signaler fra køberen.
3 Giv dialogen en retning, der giver mening for jer begge.

Hvordan skriver jeg en dialogtekst?

Den overoverordnede forudsætning for at kunne skrive en dialogtekst, som kommer til at give mening, er, at du har noget godt at tilbyde modtageren.

Alle relevante goder og services er svaret på en udfordring eller et problem eller en irritation. Derfor starter du med at beskrive modtagerens situation (efter først at have gået en tur i modtagerens sko).

Hvad er der galt?
Hvordan føles det?
Hvorfor er det forkert – og helt unødvendigt?

Her er vi allerede fremme ved problemløsningen, og du kan nu beskrive hvad løsningen går ud på. Igen skal du bruge al din viden om modtageren, så du kan svare fyldestgørende på alle de spørgsmål, som modtageren måtte have. Herunder skal du vise eller fortælle, hvorfor løsningen er relevant og hvilken belønning der venter køberen i brugen af denne løsning.

Du skal også kunne sandsynliggøre dine påstande. For eksempel via anbefalinger fra andre købere af din løsning. Det er køberens garanti for, at løsningen holder.

Få en fix og færdig skabelon til dit næste salgsbrev