Hvis din mission er at hjælpe mennesker, skal du nok ikke råbe til dem
CARSTEN LEGAARD
Dialogdesigner
De fleste mennesker accepterer verden som den er og gør som det forventes af dem. Derfor går det så godt for virksomheder som Google og Facebook.
- De holder os fast i at råbe til hinanden i stedet for at tale sammen.
- De lærer os, at viden er et objektivt gode for alle – ikke en konkret og unik værdi for den enkelte.
- De lærer os at vi skal møde verden med krav og forventninger – ikke med spørgsmål og åbenhed.
Hvor kommunikation er en omkostning
Hos de fleste virksomheder optræder markedsføring i udgiftskolonnen og ikke i indtægterne. Det kunne sagtens være omvendt. Hvis bare de kendte samtaleprincippet. Og brugte det.
Samtale er noget helt andet end markedsføring. Men i mange tilfælde kan samtale erstatte markedsføring. Samtalen kan i det mindste forbedre markedsføringen.
Hvad er samtaleprincippet?
Samtaleprincippet er i al sin enkelhed, at hvis man vil noget med andre mennesker, så taler man med dem om det.
Man handler ikke bare på deres vegne. Man handler ikke uden videre i “deres egen bedste interesse”.
Man spørger dem. Altid. Uden undtagelse.
I en samtale bevæger man sig hen til samtalepartneren og behøver derfor ikke at råbe. I en samtale er det muligt at sanse samtalepartneren. Samtalen giver nysgerrighed og interesse til den videre samtale.
I markedsføring er man nødt til at råbe
I markedsføring, derimod, er man som udgangspunkt langt fra samtalepartneren. Derfor er man nødt til at råbe. Og det man råber er ofte uden relevans, fordi den råbende henvender sig til et forestillingsbillede om, hvem modtageren er – ikke til et konkret og levende menneske.
Udgangspunktet er selvfølgelig, at virksomheder ikke kan drives rentabelt, hvis hvert eneste salg skal være resultatet af en samtale på tomandshånd.
Men hvor meget anderledes og hvor afdæmpet ville markedsføring ikke være, hvis man som udgangspunkt havde ført blot én enkelt samtale med én enkelt kunde. Og man derefter frugtbargjorde sin indsigt og tog sig en "overført" samtale med de mange.
Aktørerne ved det godt
I dagens markedsføringsindustri er det naturligvis ikke gået uopdaget hen, at de store markedsføringskanoner nok har leveret mere teatertorden end brugbare resultater.
Det nye slagord i "kommunikationsbranchen" hedder derfor storytelling. Men vanen med at råbe højt sidder bare rigtig godt fast. Samtalen kommer ikke rigtig ud af stedet. Og de historier, som de fortæller os, virker sært påklistrede og formålsbestemte.
Folk mærker hensigten. For sådan er den uudtalte regel i en samtale. Du skal give din samtalepartner spillerum. Masser af spillerum. Så snart du glemmer det, så dør samtalen hen.
Samtaleprincippet kan også hjælpe dig
Samtaleprincippet tjener ikke udelukkende forbrugernes og købernes interesser. Princippet hjælper i allerhøjeste grad også den der vil ud med sit budskab.
Ved at føre en løbende samtale med sine kunder får virksomheden eller sælgeren en værdifuld viden om kunderne. De får signaler og ideer til den videre samtale, som intet markedsføringssystem ville kunne give.
Og det handler ikke om funktionelle samtaler med spørgeskema, testimonial, Trust Pilot og lignende. Det handler om helt almindelig interesse for andre mennesker.
Vi kender alle til det at tale sammen. Det er ikke spor svært. De fleste af os klarer det faktisk helt pænt. Lige indtil vi kommer på arbejde og skal i gang med at lede mennesker.
Så er det at samtalen forstummer og vi begynder at råbe.
Samtalen er latent til stede lige under huden på os. Men vi skal tage os sammen, før vi genopdager den og begynder at bruge vores naturlige talent for at tale sammen.
Samtalen er et af de bærende principper i Dialogdesignerens virksomhed og kunderådgivning. Det er en af vores superkræfter, og den er ovenikøbet open source. Vil du vide mere om samtaleprincippet, så hop ned under denne artikel og byt din email adresse for en masse gode artikler om at lykkes med ægte menneskelig kontakt.