Startup markedsføring? Glem det et øjeblik!
Er du i gang med at opbygge en iværksættervirksomhed, så er markedsføring ikke det første, du skal kaste dig over.
Tværtimod.
Begynd med de kunder du har. Jo bedre du hjælper den kunde du har, her og nu, des større er sandsynligheden for, at den næste kunde kommer via anbefalinger.
De første skridt til at skabe omsætning handler ikke om markedsføring. De handler om dig og din virksomhed og dit produkt. Din væremåde. Din præcision. Dit humør. Dine hverdagsvaner. Din timing. Din levende interesse for at hjælpe andre ... Det var ni.
Startup markedsføring kommer ind på en tiendeplads, hvis du spørger mig.
6 opgaver som kommer før startup markedsføring
- Enestående, personligt engageret og vel timet service til din nuværende kunde
- Samtale med din nuværende kunde om hvordan han/hun sætter pris på at blive hjulpet
- Om muligt inspirere den selvsamme kunde til at give dig en personlig anbefaling på skrift eller på video
- Fintune dine egne daglige prioriteter i forhold til det, som kundesnakken lærte dig
- Prøv med et stykke papir og en blyant at sætte ord på, hvad der udmærker dig, dit produkt og din service
- Vend ofte tilbage til dét stykke papir, så du bliver mindet om, hvad der er det grundlæggende og det første du bør tænke på i din business hver eneste dag
3 opgaver mere
- Nu kan du begynde at fortælle andre mennesker en historie, som er vedkommende, fordi den er personligt oplevet. Den er så vigtig for dig, at du hver dag lige er henne og kigge på det stykke papir
- Den historie du fortæller er så enkel, at andre kan genfortælle den – og det gør de. De har nemlig lært at sætte pris på dig. De kan se, at det betyder meget for dig.
- Når du er nået så langt med dig selv og dine nuværende kunder, kan du begynde at fortælle historien for en bredere kreds. Måske via de sociale medier. Måske på egen hjemmeside. Du ved bedst selv, hvad der passer bedst til dine kunder.
Gå imod strømmen. Vær din egen
Rigtig mange iværksættere begynder med markedsføring og bruger mange kræfter på at fortælle en historie, som de dybest set ikke selv tror på. Derfor har de svært ved at få andre til at tro på den.
Altså: Gem markedsføringen, indtil du har opbygget en sund og indtægtsgivende kundebase. Så ved du hvor og hvordan du skal søge efter flere kunder af samme slags.