En billedkunstner hjemmeside skal handle om at give gæsten den bedste kunstoplevelse

En billedkunstner hjemmeside skal ikke handle om kunstneren. Den skal give gæsten en mindeværdig kunstoplevelse.

Det er ikke bare et spil om ord. Det betyder alt, om du forstår dette budskab!

En billedkunstner hjemmeside er først og sidst en kunsthal. En virtuel en af sin art. Og hele bygningen og indretningen har den funktion at danne en passende ramme om den besøgendes kunstoplevelse.  Tænk på og mærk de bedste kunstoplevelser som du selv har haft i sådan en hal. 

For at bygge sådan en billedkunstner hjemmeside skal du først tilvejebringe de digitale værker. Det er en kunstart i sig selv. 

Særlige krav til det digitale værk

Det digitale værk skal på en gang være tro imod sit forlæg og sit miljø. Det betyder bl. a. at

  • det skal være mere scanning end fotografi
  • det skal optages i hvidt diffuserende lys med to eller tre lyskilder 
  • der skal stadig være en svag skygge (rumlighed)
  • er der glas involveret, skal refleksen være bevidst behersket
  • kopien skal som udgangspunkt være i højeste pixelopløsning og detaljeringsgrad

Den visuelle oplevelse er hovedsagen

Lige som i kunsthallen er den visuelle oplevelse hovedsagen, men det betyder på ingen måde at detaljerne er uvæsentlige. Om disse detaljer gælder det at

  • hvert værk skal have en titel som er konkret. For eksempel er titlen under et vinterlandskab med kælk “vinterlandskab med kælk”
  • Der kan, men det er ikke et krav, tilføjes noter om materiale, værktøj, proces, idé, bestræbelse osv

Herunder er det vigtigt at huske kunstens grundregel: Det er først kunst, når den rigtige gæst står foran værket og har en oplevelse med det. 

Altså, ikke for meget styring. Lad det folde sig ud som som det bedst kan …

Men du er arkitekten, og du kan vælge at udstyre din kunsthal med sale, som samler værkerne efter tid, tema, farvesprog osv. 

Et par ideer til dit arbejde med værket

  • værket skal fotograferes i rent kunstlys eller i en blanding af kunstlys og dagslys, gult og blåt
  • lyset skal være rigeligt, men blødt diffuseret og med plads til skygge
  • kameraet skal stilles og indstilles, så kopien bliver mest mulig troværdig. For eksempel skal optagelsen være centreret og retvinklet (uden styrtende linjer), og den skal være stabil, dvs kameraet skal være stabiliseret i et stativ. 
  • det, at skabe den allerbedste digitale avatar og det mest konkrete navn/titel, skal være en integreret del af dit arbejde med værkerne og atelierets indretning

En billedkunstner hjemmeside skal i sit design være enkel, effektiv og tidløst klassisk – og i øvrigt holde sig i baggrunden …

Vær med i samtalen!

Et 50 år langt arbejdsliv i foreninger, organisationer og virksomheder har lært mig, at kommunikation og frem for alt samtale er det smøremiddel, der sørger for, at arbejdet bliver gjort og målene nået. Kommunikation er ikke noget, vi bare kan fra fødselen af.
Vi kan derimod lære det, og vi kan i høj grad blive bedre til det.
Du får essensen af det i nyhedsbrevet Fundet! Skriv dig op her

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>