Giver nyheder dig stress?
Her er 3 ting du kan gøre ved det

jan 11

Stress. Det begynder om morgenen, mens du tjekker Facebook og  dagens nyheder. Det bliver værre på vejen igennem morgentrafikken, og på jobbet mødes du af en fyldt indbakke, dagens fnidder og et møde, der aldrig kommer rigtigt i gang, selvom det allerede har varet alt for længe.

Du får en følelse af, at du hele tiden skal tage stilling til en masse rod, som ikke vedkommer dig og ikke spørger om din mening …

Kender du følelsen? Så er det på tide at tage en mediepause …

I dag lever vi en virkelighed, hvor flertallet er vidensarbejdere, mens mindretallet tager sig af det fysisk hårde arbejde, som endnu ikke er overtaget af robotter. Og vi er ikke alene vidensarbejdere fra 7-15 eller 9-17. I alle vore vågne timer er der bud efter stillingtagen.

På jobbet skal vi kunne tænke selvstændigt, være handlekraftige og robuste, samtidig med at vi er hundrede procent loyale og gode til at læse ledelsens forventninger (for ellers er det ud!).

I fritiden skal vi hente unger i daginstitutionen, købe ind i ulvetimen, lave spændende mad, være en perfekt samlever, give forrygende sex, være velorienterede i kultur og medier samt have en original mening om vejret, sporten, kongehuset, politikerne, skandalerne, den aktuelle naturkatastrofe, krige og konflikter med tilhørende flygtningekomplikationer, sæsonens teaterstykker og musicals samt vårfluerne i X-Factor, Voice Junior og Vild Med Dans.

Fik jeg det hele med?

Stress!

Er det løgn?

Synes du jeg overdriver, så mærk lige efter: Hvordan har din seneste uge været? Hvor mange gange har du været eksalteret, forarget, vred, ærgerlig eller trist over noget, du har læst i avisen, hørt på tv eller oplevet i andre medier? Hvor mange gang har du tilladt en reklamespot at stjæle din opmærksomhed, med eller uden skepsis, med eller uden afstandtagen. Hvor mange?

Og på den anden side: Hvor mange gange har du været i stand til at lukke dig selv fuldstændigt ude fra denne konstant larmende og opmærksomhedskrævende støj?

Nogle af os har fuldstændigt styr på det hele, og hvis du har det sådan, så grin bare lidt ad mig og lev vel. Men er du det mindste i tvivl, så lov mig, at du  reserverer lidt mere tid til dit mentale velbefindende. Tid, hvor alt, hvad andre tænker, mener, gør, forventer, kræver osv, er hamrende ligegyldigt.

Har du brug for en guide, så kommer den her:

1 Sluk for støjen og nyd stilheden

Begynd med at rydde op i, hvad du gider lægge øre til. Drop al avislæsning fra og med i dag, dette inkluderer også tv-avis, netnyheder og sociale medier som Facebook og Google+ med flere. Bare gør det!

Hvad med TV? Du må gerne se en god film, men ingen nyheder, ingen tunge dokumentarer om verdens problematiske sider, og slet ikke politiske eller journalistiske debatprogrammer. Sluk!!

Når du bliver rastløs, gå en tur og nyd den helt særlige oplevelse det er, at skoven, marken, fuglene, byen, husene. trafiklysene osv. ikke forventer noget af dig, ikke kræver noget, ikke dømmer eller fordømmer. Nyd det! Og sørg for, at det holder hele ugen.

Falder du i, så okay. Det kan ske for selv de bedste. Det er ingen grund til at droppe ud. Accepter, at al begyndelse er svær. Og fortsæt nyhedsfasten!

2 Snak med dig selv

Uden nyhedsstrøm vil du opleve et stort behov for at tale med børn, samlever, familie, venner, ja, selv naboer. Undertryk det! Den eneste du skal tale lidt mere med i denne eksperimenterende uge er dig selv. Den udgave af dig selv, som rummer hele dit liv fra undfangelsen til lige nu. Den udgave som har haft visioner og drømme.

Snak gerne lidt med den udgave af dig selv, gå i dialog med den 17-årige dig … Du var godt nok ung og naiv, men du havde fanden tage mig nogle drømme og et drive uden lige.

Acceptér dette, og nyd det et øjeblik. Et laaangt øjeblik. Gå i dialog med det. Og se gerne på, om der måske er en lille smule af det, som du kan bruge i dit nuværende af regler og konventioner og skuffelser  begrænsede voksenliv.

Den 17-årige dig var måske ikke så naiv alligevel?

3 Mere tid til at være dig

Uden nyhedsstrøm har du pludselig tid og ro og fokus til overs til andre ting. Sørg for at bytte de tåbelige nyheder ud med noget godt. Er du motionist, så motionér lidt mere. Er du bogorm, så læs lidt mere. Er du glad for din seng, så gå tidligere til ro og sov så længe du kan.

Prøv også at indføre deciderede hvilestunder i løbet af dagen. Hvad enten du arbejder eller har fri. Hvis det er problematisk at forlade drejebænken midt i det hele, så vent til frokostpausen eller kaffepausen.

Drop det sædvanlige pauseritual med kollegerne – det handler altid om deres forventninger, aldrig om dine! Gå en tur i stedet og nyd, at græsset, træerne, fuglene, lygtepælene og alt, hvad du kan se, accepterer at du er der, og ikke stiller nogen som helst krav til gengæld.

Hjalp det på din stress?

Disse tre øvelser er rigeligt til den første uge, og står du tilbage ved ugens udgang som et stort spørgsmålstegn, så tag en uge mere.

Efter to, tre eller fire uger på denne måde vil du have svært ved at forstå, hvorfor du en gang tilbragte så meget tid med at være til stede i andre menneskers forargelse, reaktion og fordømmelse og så lidt tid med at være i din egen helt originale og glædelige oplevelse af tid, rum, tilværelse, familie, nu og natur.

Og skulle du undervejs blive indhentet af den dér Jante-tankegang: Å, bare jeg ikke kommer til at virke dum og ubegavet, så fat mod. I mine tre år med mediepause er jeg ikke gået glip af en eneste væsentlig nyhed.

Nyhederne kommer ad omveje. Til gengæld har jeg været i stand til at reagere på dem med større ro og accept. Dén ro er hele øvelsen værd.

Hvis du vil videre

Stress kan med tiden nå et sygeligt niveau og blive kronisk. Det er ikke den stress jeg taler om. Det er nok snarere forstadierne. Og dem kan du lære at tackle selv uden hjælp fra terapeuter, psykologer og læger.

Prøv de tre øvelser i nogle uger. Før gerne dagbog undervejs. Opstår der spørgsmål eller tvivl, så tøv ikke med at ringe eller tage kontakt via sms.