Kommunikation for begyndere. Vi starter med et eksempel: Hjemmesidens besøgende læser ikke det du skriver. De afkoder de signaler, som det skrevne udsender.
Forstår du forskellen? Ellers læs med her.
Når du søger en leverandør på et område, hvor du ikke i forvejen har en kendt leverandør, så vil du sandsynligvis gerne have lidt at vide om leverandøren.
Sådan har jeg det i hvert fald.
Sådan havde jeg det også dengang man slog leverandører op i en telefonbog. Jeg kiggede efter leverandørerne med de største annoncer og de fleste bogstaver. Størrelsen var et grundlæggende signal om ambition. Stor annonce lig med en, som vil frem i verden. Fint, ham tager jeg.
Hvad er budskabet?
Så kom det selvfølgelig også an på, om bogstaverne var sat sammen, så de formede budskabet på den rigtige måde. Noget informativt og brugbart og fængende.
I dag har hjemmesider og sociale medier fortrængt telefonbogen. Alle leverandørerne har nu bogstaver og billeder i rå mængder. Ofte også video. Dem, der tør nøjes med at vise deres navn og telefonnummer, kan tælles på én hånd.
Men er de mange bogstaver sat sammen, så de former det rigtige budskab? Dér synes jeg faktisk at svaret lidt for ofte er et nej.
Jeg bliver især skuffet, når jeg ser en hjemmeside for et reklamebureau, som hævder at de har speciale i kundekontakt, at de så som hovedbudskab har valgt “Læs her om vores 4 forretningsområder”.
... Hvad?
Jeg er jo kommet forbi denne forside, fordi jeg er et menneske på jagt efter leverandøren til min nye hjemmeside eller et andet kommunikationsprodukt. Men i stedet for at tale med mig om, hvem jeg er som kunde og hvor mine behov ligger, så skal de først underholde mig med hele fire skriftsteder om bureauet – og ingen af dem kan på nogen måde konkurrere med biblen i underholdningsværdi.
Hvad er det vigtigste at få slået fast?
Det omtalte eksempel er blot et af mange, så vedkommende behøver ikke føle sig specielt truffet.
Jeg vil bare så gerne have, at du forstår, at det som vi skriver øverst på forsiden af vores hjemmesider, i rigtig mange tilfælde er det eneste der bliver læst. Derfor er det ret afgørende, hvad budskabet signalerer.
Signalerer “Læs her om vores 4 forretningsområder” respekt for kunden? Indsigt i kunden? Omsorg for kunden?
Eller er det snarere det her: “Vi havde ikke lige tid til at gøre noget særligt ud af vores egen hjemmeside, men vi håber alligevel at du vil have tillid til, at vi vil gøre os rigtig meget umage med din.”
Kommunikation for begyndere
Det, vi har fat i her, er en slags naturlov i al kommunikation. Kommunikation begynder med interesse for det andet menneske. Lytteren. Læseren. Modtageren. Gæsten. Kunden. Og kommunikationen slutter meget hurtigt, hvis ikke denne interesse er helt naturligt og helt tydeligt til stede. I det sagte. I signalet. I kropssproget. Og i budskabet.
Det er ikke en speciel lov for reklamebureauer. Loven er universel og gælder for alle, der vil begå sig i enhver social sammenhæng, herunder forretning og salg og service.
Men alligevel kunne vi måske godt forvente, at især et reklamebureau var opmærksom på denne naturlov – og efterlevede den.
Ikke sandt?
Hvis du har en tilsvarende oplevelse, kunne det være sjovt at læse om i kommentarerne – lige herunder