Det er ikke altid Google's skyld, når hjemmesidens besøgstal daler.
SEO-litteraturen er ganske vist fuld af eksempler på, hvor galt det kan gå, når Google ændrer parametre, politik og penalties. Og med rette.
Men igen: Det er ikke altid Google's skyld. Det er tværtimod altid sådan, at der skal to til tango.
I dag skal handle om dine dansetrin. Og hvad du kan gøre for at forbedre hjemmesidens besøgstal.
Men lad os lige få motivationen banket på plads. Hvorfor er de besøgstal så vigtige? Og hvorfor er de primært vores eget ansvar? Et par bud:
Derfor er hjemmesidens besøgstal så vigtige
1 Du har startet hjemmesiden af en grund. Din forening skal have flere medlemmer, eller din blomsterbutik skal opnå bedre salgstal. Disse mål går kun i opfyldelse, hvis hjemmesiden lykkes med at få flere besøgende.
2 Besøgstallene er et barometer. De viser dig helt objektivt, hvor godt det lykkes for dig at udtrykke noget, som målgruppen genkender, forstår og reagerer på.
[Den tager vi lige igen: Genkender, forstår og reagerer på.]
Dette lykkes kun, hvis du på forhånd er godt inde i målgruppen og til stadighed udvikler og forbedrer hjemmesiden i forhold til din målgruppe.
Her er dine indsatser: Du skal
1 hyppigt tilføje nyt indhold, som er relevant for din målgruppe. Gerne på ugentlig basis. I hvert fald månedlig. Gør du dette på basis af ideer og vejledning i et SEO-plugin som Yoast eller RankMath, så, vil hjemmesidens besøgstal næsten med sikkerhed stige.
2 hyppigt forbedre, opdatere og præcisere gammelt indhold. Du ved langt mere i dag end sidste gang du skrev om emnet ...
3 være aktiv på sociale medier. Tilmeld dig de store sociale platforme, dem som din målgruppe også bruger, og vær aktiv i grupper og debatter. Her handler det i høj grad om at være hjælpsom og social.
4 skaffe naturlige backlinks. Ræk ud til folk, du har relationer med, og se, om de vil tilføje et link til din hjemmeside fra deres. Tilbyd dem en gæsteblogpost om noget, du ved meget om, og som inkluderer et link til din hjemmeside. Tænk på leverandører, loyale kunder, brancheforeninger, bloggere, alt inden for din branche!
5 overveje købt reklameplads i Google eller Facebook. Digital annoncering kan drive en masse trafik hurtigt til et websted. MEN det kræver meget arbejde og megen tid, hvis det ikke skal blive for dyrt. For at holde kontaktprisen nede, og for at få "seriøse" besøgende fra annoncering, skal du nøje udvælge en virkeligt snæver målgruppe. Det tager tid at definere denne målgruppe, og det tager tid at indstille parametrene i en annonceplatform. Men forudsat du har tiden til det, så er det et oplagt sted at møde nye kunder og gæster og besøgende.
6 I det digitale ræs bør du ikke glemme, at personlig kontakt altid har været, og måske også i fremtiden vil være helt afgørende for at opnå et salg eller et gennembrud. Invitér din målgruppe i byen, tag dem med på en oplevelse de ikke let glemmer, mød dem på et seminar eller en workshop eller messe. Husk at medbringe analoge visitkort og flyers hver gang du er i øjenkontakt med hjemmesidens potentielle besøgende.
Den korte udgave
Hver gang du får en ubetvingelig lyst til at brokke dig over, hvor svært det er at vinde opmærksomhed i de digitale medier, eller over at Google eller Bing eller Facebook nu igen har ændret algoritmer, så brug i stedet energien på at optimere de mange steder, hvor du selv har noget at skulle have sagt.
Den endnu kortere
Ignorer problemerne. Brug tiden på at gøre noget selv, så du er sikker på at få opmærksomhed og besøgende.
Kunne du bruge denne artikel, så er der flere af samme kaliber i mit nyhedsbrev Fundet!
Skriv dig på listen herunder. Vær med i samtalen!