oktober 4

Konkurrencefordele er det du skal bruge tid på

0  comments

Konkurrencefordele er det du skal bruge tid på ...

Derfor er firmanavnet dit mindste problem

– Set i lidt større perspektiv er firmanavnet kun en lille del af projektet med at sende en ny virksomhed eller et nyt produkt ud på markedet.  

Det er ikke navnet der kommer til at afgøre om projektet bliver en succes. 

Derfor skal du heller ikke bruge for lang tid på at spekulere over mulige navne. Se at komme til målstregen, og træf en rask beslutning. 

Og nu da jeg har nævnt ordet, så lad os lige se på, hvad der helt konkret er med til at skabe en succes:

Succeskriterier

Virksomheden og produktet eller servicen skal dække et konkret behov hos en konkret gruppe mennesker. 

Hvis du kan definere behovet meget præcist, så kan du også definere kunden meget præcist. 

Og her er vi ved en helt afgørende forudsætning for at få succes:

Du skal også være stærk på konkurrencefordele. Det skal du især, hvis der er andre som arbejder på at dække din kommende kundes behov. Ellers er der altid dem som vil kaste kaste sig ihærdigt ind i konkurrencen, når de ser, hvor godt det går for dig.

Altid flere kriterier i spil

Det er vigtigt at være helt skarp på hvad konkurrencefordele er. Helt ned i detaljen:

  • Hvordan lærer du din ønskekunde at kende og hvordan gør du dette bedre end nogen andre?
  • Hvordan lægger du fra start afstand til eventuelle konkurrenter på økonomi? Det vil sige fremstillingspris og -tid, distribution, tilgængelighed, minimeret spild af tid og ressourcer!
  • Hvordan sammensætter du en pris og en betalingsmåde som på en gang er realistisk for kunden og bæredygtig for din virksomhed? Man siger gerne at prisen skal finansiere kostpris plus din løn inklusiv feriepenge og pensionsbidrag plus et overskud, lille eller stort, til din virksomhed!
  • Hvordan opbygger du et netværk af nøglepersoner, som vedblivende hjælper dig med at fastholde og udvikle føringen på viden, udvikling, samarbejder, shortcuts, nytteværdi og bæredygtighed?
  • Hvordan finder du medarbejdere som forstår din ide, er begejstrede for den og har brug for at opnå den løn, den identitet og den status der kan være i at arbejde for dig?
  • Hvordan bliver du førende i godt arbejdsmiljø og - en ofte underkendt faktor - god stemning?

Der er også flere kriterier, men nu har du forhåbentlig en ide om hvorfor du ikke skal bruge for lang tid på at spekulere over virksomhedens eller produktets navn. 

Dit eget personlige kriterie

Det helt afgørende kriterie for succes er ikke hvad du kalder din virksomhed, men hvor tidligt du får den ud af sengen hver morgen.

Dit personlige succeskriterie skal være, at dit vækkeur virker. At du springer ud af sengen hver eneste morgen.

Et par timer før de andre. 


Hvis artiklen har givet dig noget at tænke over, så må du hjertens gerne dele dine tanker. Enten i en kommentar her på siden eller mere personligt med et kald til mig


Tags


Kommentér her

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Fem dages gratis dialog-træning for din ...