Webdesign-projekt uden klar målgruppe betyder spildt arbejde
Tabte penge, tabt arbejdstid, træge processer og sur stemning anes ofte i bremsesporet efter et forulykket webdesign-projekt. Og tabene trykker bare. Ingen af dem bidrager til at få skaden opklaret og projektet på ret kurs igen.
I mine snart 12 år med webdesign har jeg set "et par" eksempler på webdesign-projekter, som er kørt galt.
Der har selvfølgelig hver gang været individuelle årsager på spil, men lægger man sammen og dividerer, er årsagerne skræmmende ens:
Webdesign-projekt uden forretningsmodel koster dyrt
Hjemmesidens ejer har igangsat et webdesign-projekt uden rigtig at koble det med sin egen forretningsmodel og uden en klar idé om, hvordan de potentielle kunder skal bære sig med at opdage det.
Med så svagt et oplæg kommer den videre designproces nemt til at handle om buzzwords. Responsivt design. Visuel grafisk profil. Brugervenlig navigation. Load-hastigheder. Ikke at der er det mindste i vejen med disse begreber; de er bare svære at måle på.
Det er meget nemmere for håndværkeren at bestille i de rigtige længder og vinkler, når han ved, hvem der skal bo i huset og hvad de kommende beboere skal bruge huset til.
Hvis du står overfor at skulle publicere din første hjemmeside, så hæng på og undgå nogle af de værste begynderfejl.
Webdesign-projekt uden søgeoptimering - SEO - kommer aldrig ud af starthullet
Det bedste du kan gøre, og det første du bør gøre, er at få hjemmesiden vurderet af en specialist eller et bureau med dokumenteret ekspertise i SEO - søgemaskineoptimering.
Sagen er, at SEO reelt udgør takt og tone samt færdselsreglerne og de ti bud på nettet. Uden en klar SEO-strategi fra din side, så ender hjemmesiden i krybesporet.
I nogle tilfælde vil SEO-specialisten fælde en hård dom over rigtig meget af dit forarbejde. Respektér det. Og hør godt efter. Det handler om forskellen på en side, der aldrig kommer i nærheden af det ønskede besøgstal, og en side, som kommer et pænt stykke forbi.
Når du er færdig med at udføre SEO-specialistens anvisninger, kan du med fordel begynde at forfine hjemmesidens sprogtone og design og alt muligt andet, men ikke et sekund før.
Du skal i gang med et webdesign-projekt, og det har bare at være godt
Du har forhåbentlig læst med på det foregående afsnit om SEO, selvom det ikke var adresseret til dig. Nu forstår du måske bedre, hvorfor faktorernes orden ikke er ligegyldig.
Her er de punkter, du med fordel kan brainstorme på (og spørge andre til råds om), inden du går til (1) SEO-specialisten og (2) webdesigneren. I den rækkefølge!
- Hvem er min hjemmeside helt præcist henvendt til?
- Hvilket problem eller behov skal den hjælpe præcist dem med?
- Hvordan oplever de selv deres udfordring?
- Hvilke ord eller sætninger ville præcis de mennesker skrive i en Google-søgning om dette?
- Lav en overskrift kort eller lang, som benytter kundens ord og samtidig beskriver eller antyder din løsning
- Lav en kort salgstekst på 180 tegn, som benytter kundens ord og samtidig beskriver eller antyder din løsning
- Vær helt klar på, hvad du vil have dine besøgende til at gøre (Call to action) – og hvordan du får dem til det
- Find ud af, hvordan du kan forvandle engangsbesøgende på hjemmesiden til nogle som kommer igen – og igen
Når du ved disse ting, kan en dygtig hjemmeside-snedker meget bedre rådgive dig og give dig et fair overslag og en fair pris.
Hvis du har mere end én målgruppe og mere end ét produkt (ydelse), så gennemgå den samme øvelse for hver af dem.
Herefter er du parat til en snak med en SEO-specialist, som kan hjælpe dig med at opridse en simpel, men slagkraftig sidestruktur, som har de rigtige svar til de rigtige mennesker.
Først derefter begynder du at se dig om efter en webdesigner. Når du har fundet en, bliver vedkommende glad, for endelig er der en kunde, som har gjort sit hjemmearbejde. Før han eller hun bestiller sin nye hjemmeside.
Vil du have flere bud på, hvordan du forebygger pengespild ved dit webdesign-projekt, så vælg denne leverandør