I tvivl om nyhedsbrev? Det er ikke så mærkeligt. Det helt store spørgsmål er jo: Har jeg egentlig noget at fortælle? Og de fleste vil med det samme slå det hen: Næ, det har jeg nok ikke ...
Men at lade være, er strengt taget den dårligste måde at tackle tvivl. Der er dem der kalder tvivlen for en nådegave. Tvivlen er produktiv, hvis du giver den lov.
Det mindste, du kan gøre, er at gennemgå argumenterne for og imod: Hvad taler FOR et nyhedsbrev? Hvad taler IMOD?
Svarene kender kun du. Men her er et eksempel:
FOR
Et nyhedsbrev sikrer, at modtagerne ikke bare kommer på hjemmesiden een gang, men flere.
Et nyhedsbrev åbner for et dybere bekendtskab imellem dig og brevets modtager.
Et nyhedsbrev er en nem og billig måde at dele aktuelle tilbud eller events til folk, som på forhånd har tilkendegivet deres interesse.
Fortsæt selv med flere argumenter for og imod ...
IMOD
Kan man ikke gøre det at skrive nyhedsbreve til en vane, så er det måske bedre at lade være.
En hjemmeside er en business og en service – ikke en skriftestol ...
Så er det da noget nemmere bare at slå det op i de sociale medier ...
Eller prøv test-metoden
Men det handler ikke kun om FOR og IMOD. Der er også test-metoden. Test-metoden spørger: Hvis jeg skulle udgive et nyhedsbrev og ikke havde mulighed for at sige nej, hvad ville jeg så skrive om?
Herefter kan du teste, hvor mange indholdsideer du kan ryste ud af ærmet. Får du du mere end 3 på listen, er testresultatet positivt!
Synes du, at 3 er for lidt og gerne vil have en længere liste til at starte med, så er her nogle simple ideer:
5 startere
Du tager bare!
Mit bedste argument
Her får du så mit bedste argument for at komme i gang med et nyhedsbrev og smide al tvivl i småt brændbart:
Det vigtige er få begyndt. Når først du er i gang med at udsende nyhedsbrevet med jævne mellemrum, så kommer indholdsideerne af sig selv.
Du kan eventuelt kombinere udsendelsen af nyhedsbreve med en anden rigtig god vane: Gør det til en vane at skrue, optimere og forbedre på virksomhedens eller foreningens tilbud, priser og relevans.
Hver gang du indfører en forbedring, er der noget at skrive hjem om til brugerne. I et nyhedsbrev. Og brugerne bliver utroligt glade for at møde en attitude som de SLET ikke vant til.
Hvis du stadig er i tvivl, kan du få starthjælp med både software og indholdsideer