Facebook eller hjemmeside - hvad er bedst
Læsetid: 3 minutter

Facebook vs. hjemmeside? Rigtig mange med noget på hjerte er i tvivl om hvor det giver mest mening at være.

Jeg har ikke et entydigt svar på det dilemma, men jeg kan oplyse dig om en vigtig forskel på de to medier:

Hver gang du åbner Facebook, så ser du nye opdateringer fra folk, du er forbundet med. Har du blot omkring 200 venner, så går der ikke mange minutter imellem opdateringerne.

Få minutter efter at en ny status er lagt op, kan den være skubbet ud af skærmbilledet, og rigtig mange opdateringer bliver aldrig set af dem de var tiltænkt.

Facebook vs. hjemmeside. Din tur

Nu er det dig der opdaterer din status. Nyheden er vigtig for dig. Nyt job, fuldført projekt, bestået eksamen. Men også denne vigtige status går i rotation og skubbes hurtigt nedad i den evige strøm af opdateringer.

Nyheden er "væk", længe før "de rigtige" har nået at se den.

På din egen hjemmeside er du selv herre over hvilke informationer dine gæster får og i hvilken rækkefølge. Du kan tilrettelægge besøget på en måde, så dine gæster "bliver lidt længere".

Dét er en vigtig forskel. Til at tage og føle på. Med store konsekvenser.

Nogle smider så den samme opdatering op på de sociale medier flere gange i døgnet. Flere gange om ugen. Det forøger måske chancen for at den bliver set. Men det bidrager også til dilemmaet.

Støjen tager til!

Facebook vs. hjemmeside. Min anbefaling til dig

Hvis du har - eller beslutter dig for at få - en hjemmeside, så sørg i det mindste for, at dine opdateringer på de sociale medier "linker tilbage" til din hjemmeside, så trafikken ledes den rigtige vej.

Jeg har set skræmmende eksempler på hjemmesider, som blev tømt for besøgende, fordi de var fyldte med links til indhold på de sociale medier. Disse links ser jo godt ud på hjemmesiden. Men det er dem, der får publikum til at sive. De fortæller jo, at det er ovre på Facebook det sner!

Den rigtige vej er, at du deler din viden med andre, men at du gør det på din hjemmeside. Men linket til denne viden, det skal du selvfølgelig sprede mest muligt på Facebook og i alle mulige andre sociale medier.

Det vil sige – hvis det er dér dine kunder færdes. Er kunderne dér? Eller er de nogle helt andre steder? Det er også en overvejelse værd.

Et mere dækkende billede af hvem du er

I de sociale medier møder man dig ét opslag ad gangen. Det er begrænset hvor godt man lærer dig at kende dér. 

På hjemmesiden kan du vise dig selv fra flere forskellige sider. Du kan underholde og engagere flere forskellige slags besøgende. Du kan dele værdifuld viden, lange artikler og store billedgallerier med dine besøgende på hjemmesiden.

Mange bliver gerne hængende, hvis du giver dem en god grund!

Med andre ord:

Din egen hjemmeside er det vigtigste af de sociale medier. Jeg gentager:

Din egen hjemmeside er det vigtigste af de sociale medier

Hvis din hjemmeside giver dig mindreværdskomplekser, så bliver det næppe bedre af, at du flygter over på Facebook eller andre sociale medier. Gør din hjemmeside social og snakkesalig – læs mere om vores særlige metode.

Giver det mening? Del dine erfaringer med os andre i kommentarerne.

Det er ikke snik-snak. Det er kontant viden. Til dig der vil bevare føringen

Er hjemmesiden død? Det spørgsmål diskuterer vi stadig, imens hjemmesider i hobetal falder døde om, kørt over af udviklingen. Eller forsømt af en ejer, der sov i timen. Hjemmesiden er stadig en fundamental kilde til alt, hvad søgemaskinerne og de lærende systemer som Chat-GPT og Grok kan blive promptet om. MEN hjemmesiden bliver kun citeret og delt, hvis den er en klar, skarp og bredt anerkendt leverandør af brugbar viden. Hvordan kommer vi derhen?

Du får essensen af det i nyhedsbrevet Fundet! Skriv dig op her

Nej, du får ikke nogen fin lille gave for at skrive dig på listen. I stedet får du "fund" i hvert eneste nyhedsbrev. 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>