få artiklen læst højt [11:27]
Hvordan får du din hjemmeside til at understøtte konvertering og salg? Det gør du grundlæggende ved at sørge for, at siden skaber en hjertegribende dialog imellem dig og din læser.
Her ud over skal dialogen selvfølgelig være relevant, meningsfuld og tiden værd for din læser.
Her kommer et ret anderledes bud på, hvordan du kan styrke konvertering og salg på din egen hjemmeside eller webshop:
1 Hav noget på hjerte
Først og fremmest skal du have noget på hjerte. Der er hundrede online kurser i at skrive ophidsende overskrifter og kække cliffhangers, men hvis der ikke er noget hjerteblod bagved, så falder trickene på gulvet. Din hjertesag er grunden til, at du tager ordet. Den er grunden til, at du gør dig umage. Den er måske ligefrem grunden til, at du læser denne artikel?
Derfor skal du altid starte med at skrive alt det bedste du ved om din hjertesag og alt det, du gerne vil dele med din læser. Skriv med al din begejstring uden at lægge låg på.
2 Sig det lige ud
Hvis du har vanskeligt ved at skrive, så indtal det, du vil sige, på diktafon, smartphone eller video. Så kan du bagefter skrive af fra “båndet” og være nogenlunde sikker på, at det giver mening. Talesprog kan alle læse. Men husk: Det virker bedst, når du springer øh’erne over!
Indskudt hjertesag: Hvis du også har svært ved at formulere dig mundtligt, så er det ikke alene i orden at tegne det – det vil være megafedt!
3 Grib din læser om hjertet
Når noget er ens hjertesag, tager vi for givet, at alle andre forstår, hvad vi snakker om. Det gør de ikke. Vi tror, at alle har det lige som os. Det har de ikke. Der findes lige så mange måder at elske din hjertesag på, som sagen har fans.
Lad os tage den med forståelsen først.
Før din læser kan og vil bruge din information, skal han eller hun vide, hvem du er og med hvilken ret du galper op om dette emne.
Her er det din opgave at få din læser til at forstå:
4 Få din læser til at forstå
- Hvem er du?
- Hvorfor er det en hjertesag for dig?
- Hvordan gik det til at du blev involveret?
- Hvad gør du konkret for at fremme din hjertesag?
Du skal ikke alene svare begavet på disse spørgsmål. Du skal mere end det: Du skal fortælle din personlige historie med disse svar. Meget konkret . Meget detaljeret. Og meget ærligt.
Det er ikke i sig selv det, der skaber konvertering og salg. Men det rykker din bruger tættere på!
5 Få din læser til at føle sig genkendt
Nu skal du svare på nogle spørgsmål, som kan hjælpe dig med at identificere dig med din læser.
- Hvem er din læser?
- Hvorfor er din hjertesag relevant for denne person?
- Hvordan er det gået til?
- Hvad ved din læser om hjertesagen og hvad ikke?
Det er ikke altid nemt at svare på. Før du kan svare, må du tænke, så det knager. Du er sandsynligvis nødt til at researche lidt og spørge nogen til råds. Og husk: Der er ingen nemme genveje til konvertering og salg. Det skulle da lige være, hvis du kender dine potentielle kunder ualmindeligt godt og ved, hvad der trigger lige netop dem!
6 Få din læser til at spille med
Når du synes, at du har tilstrækkelig godt fat i, hvem din læser er, skal du bruge denne viden til at beskrive din læser. Og jeres fælles erfaring. Og jeres fælles mulighed for at finde en løsning:
Ja, sådan er det.
Jeg har også været dér.
Jeg har også haft den følelse.
Jeg har også savnet …
Det jeg godt kunne have brugt i den situation var, at nogen …
7 Få din læser til at håbe på noget bedre
Se, her er det, at magien og magnetismen indfinder sig. Og du har endnu ikke brugt et eneste salg og konvertering trick.
Nu kan du frit tale om din idé, din viden, dit produkt, eller din ydelse. Og du kan gøre det på en måde, som giver fuldt ud mening og som samtidig er respektfuld overfor din læser.
Du kommer med en vel begrundet løsning på et vel begrundet behov. På rette tid og sted. Hvis du har gjort dig umage nok.
8 Få din læser til at handle
Nu er det din opgave at få læseren til at forstå din idé, din viden, dit produkt, eller din ydelse. Forståelsen skal være så god, at læseren får lyst til at handle.
- Hvilken forskel kan handlingen gøre for læseren?
- Hvad skal læseren gøre helt konkret?
- Hvad koster det, hvad er prisen?
- Hvorfor er dit tilbud meget mere værd for læseren end dette beløb?
- Hvad har det været værd for andre i samme situation?
- Hvornår udløber tilbuddet?
- Hvilke garantier kan du stille for at læseren bliver tilfreds med sit køb?
- Hvor sidder ja-knappen?
Andre spørgsmål om konvertering og salg
Hold dig præcist til emnet og bliv i dialogen. Ingen sidespring! Ingen sjove links!
Du skal føre læseren igennem dialogen, ikke for hurtigt, ikke for langsomt, og helt frem til afklaring, intention, beslutning og handling.
På den måde lader du en webside eller en brochuretekst med magnetisme. Ikke med smarte salgstricks, men med dig selv, din læser og jeres fælles hjertesag.
Dette var mine bud på konvertering og salg. Kom meget gerne med dine egne bud i kommentarerne!