Opdateret 2023-12-28
GDPR Dialogdesigneren
Læsetid: 2 minutter

Du ejer en hjemmeside. Og så skal du i henhold til GDPR, som persondataloven så poetisk kaldes, til enhver tid kunne svare på og dokumentere, hvordan og hvor længe du opbevarer sessionsdata fra din hjemmesides besøgende.

Det gælder både data, som opbevares i såkaldte cookies, og data, som registreres i hjemmesidens statistikmodul.

Hvis din hjemmeside har en webshop og et betalingsmodul, er persondata-kravene naturligvis en tand skrappere.

Og hvis du bruger en af de store online tjenester som fx Mailchimp eller Drip til at udsende nyhedsbreve, så er du forpligtet til at have styr på disse tjenesters omfattende registering af dine abonnenters adfærd – uanset om du selv aktivt benytter disse data eller ej.

Nogle har det nemmere

Men nogle har været så forudseende at få hjemmeside og support hos Dialogdesigneren. De kan ånde lettet op. For Dialogdesigneren har sørget for, at al tracking på kundens hjemmeside, det være sig til statistikbrug eller til betalingsløsning, foregår efter bogen og til enhver tid kan dokumenteres.

Skulle disse hjemmeside-ejere en dag – imod forventning – blive afkrævet svar på disse ømtålelige spørgsmål, henviser de bare til supporten. Hvorfor gøre GDPR mere skræmmende end det behøver at være?

Når din leverandør fixer GDPR

Hvis du benytter nogle af de nævnte webtjenester eller deres konkurrenter, så skal du ikke foretage dig noget, før du hører fra de pågældende tjenester. Da de udbyder tjenesten og forvalter databehandlingen på dine vegne, så er det også op til dem – fx Mailchimp – at sikre, at behandlingen af dine data foregår i overensstemmelse med persondataforordningen GDPR.

Hvis du fx baserer din tracking af hjemmesidens besøgende på dataanalyseredskabet Google Analytics, så er det ligefrem rørende nemt at gøre rede for denne del. Du går blot ind i indstillingerne på din Google Analytics konto og vælger dér en varighed for opbevaring af data.

Dette ene valg er i sig selv nok til at efterleve GDPR-reglerne. Men hvis du vil være helt på den sikre side, så kan du indskrive som en forbrugeroplysning et sted på din hjemmeside – evt. i forbindelse med din Cookies-erklæring – at alle adfærdsdata om hjemmesidens besøgende slettes efter xx måneder – hvad du nu har valgt …

Det er ikke snik-snak. Det er kontant viden. Til dig der vil bevare føringen

Er hjemmesiden død? Det spørgsmål diskuterer vi stadig, imens hjemmesider i hobetal falder døde om, kørt over af udviklingen. Eller forsømt af en ejer, der sov i timen. Hjemmesiden er stadig en fundamental kilde til alt, hvad søgemaskinerne og de lærende systemer som Chat-GPT og Grok kan blive promptet om. MEN hjemmesiden bliver kun citeret og delt, hvis den er en klar, skarp og bredt anerkendt leverandør af brugbar viden. Hvordan kommer vi derhen?

Du får essensen af det i nyhedsbrevet Fundet! Skriv dig op her

Nej, du får ikke nogen fin lille gave for at skrive dig på listen. I stedet får du "fund" i hvert eneste nyhedsbrev. 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>