world wide web photo by Chase Mcbride
Læsetid: 4 minutter

World Wide Web – Foto Chase Mcbride 
Hvis du kigger godt efter, kan du se hvilke tråde som er bærende, og du kan se tråde, som er tørre. Dem har edderkoppen spændt ud, så den hurtigt kan komme hen til sit bytte uden at hænge fast i klistertrådene ...

Kender du den her undren? Vi lever i internetalderen, men det er kun blevet sværere at kommunikere!
I denne artikel udpeger jeg syv nøglepunkter, som du skal have fat i på en gang. Så kan du nemlig få hele nettet til at bevæge sig sådan som DU synes det skal


Det er ikke tilfældigt, at internettet er blevet kaldt World Wide Web. Det er nemlig opkaldt efter en af verdens stærkeste og længst levende arter - edderkoppen! 

Edderkoppen har 400 millioner år på bagen. Til sammenligningen levede dinosaurerne kun i 250 millioner år. Menneskeheden har foreløbig været her i en bagatel af 200.000 år.

Tilbage til internetalderen. Men først lidt netværksteori.

Netværksteorien kort

Vi er allesammen individer i et netværk. Det, der holder netværket i live, er de samme ting, som holder individet i live. Det er celler, som bevæger sig sammen, kommunikerer indbyrdes og har gang i en flittig udveksling af næringsstoffer og affaldsstoffer.

Hvert eneste individ er afhængigt af sit netværk og af andre individer. Men så er netværket selvfølgelig heller ikke stærkere end sit svageste led. Dér har vi måske forklaringen på, at arter bliver udryddet, imperier synker i grus og konkurrenter går konkurs.

Men – kom nu til sagen, mand!

OK, til sagen

De mest aktive netværk i internettet er virksomheder og organisationer med kunder eller medlemmer, som de udveksler informationer, varer, ydelser og betalinger med.

Lad os et øjeblik lege, at din virksomhed (eller organisation, eller bevægelse, eller hobby) er sådan et individ.

Så kan vi stryge direkte til guldet – de 7 tips du kan handle på.

Tip nr. 1: Hjemmesiden

Hjemmesiden er – ideelt set – søgeoptimeret, så enhver, der søger på navn, produkt eller speciale, ledes til denne hjemmeside. Og føler sig hjemme dér.

Den er desuden deleoptimeret, så den nemt kan deles ud i sociale medier.

I AI-alderen er den desuden LLM-optimeret ...

Ordforklaring

Tip nr. 2: Facebook grupper

Find alle grupper, der handler om dit speciale. Eller lav selv en gruppe!

Bliv medlem af de bedste og mest relevante.

Kig ind med jævne mellemrum, giv dit besyv med og vær gavmild med ideer og hjælpsomhed.

Tip nr. 3: Traditionelle medier

Heldigvis har de sociale medier endnu ikke fået skovlen under alle de traditionelle medier, og slet ikke fagbladene.

Udtænk en god plan for, hvordan du kan blive nævnt i relevante fagblade og beslægtede magasiner. Både som artikel (-serie) og som annoncering.

CASE: Sidst jeg nævnte traditionelle medier på en workshop, blev jeg mødt med denne indvending:

"Jeg ser aldrig nogen i tog, bus eller metro med en avis eller et magasin. De sidder allesammen og glor ned i deres mobil."

Svaret er, at de samme medier også udkommer på de digitale platforme.

4 Brevet!

Brevskrivningens kunst er heller ikke gået (helt) i glemmebogen. Skriv et personligt brev (email) til ledere og influencere på dit felt. Husk udvalgte forskere og forfattere. Husk at give dem noget som de bliver glade for.

BONUSTIP: Det brev kan fint kobles med en inspirationstale optaget på video og bragt på din egen hjemmeside. Eller en god case til forskeren. Eller hvad du nu har.

5 Plakaten

Sammen med det personlige brev kan du sende en plakat, som modtageren selv kan printe ud og hænge op et passende sted.

Du kan gøre det endnu stærkere: Få selv trykt et antal plakater og hæng dem op dér, hvor de skal ses.

6 Personlig kontakt

Øjenkontakt og håndtryk går aldrig af mode. Arranger seminarer og workshops for interesserede og ambitiøse mennesker indenfor dit felt. Gør det evt. i samarbejde med organisationer eller medier eller forlag. 

7 En bog

Fagbogen taler til noget særligt i os. Den giver os på en måde en fortrolig og inspirerende samtale med forfatteren og de forskere, som citeres i bogen. Skriv den fagbog og få den bredt ud til de mange nye kontakter som punkterne 1-6 har bragt for en dag.

Det vigtigste

Det vigtigste er, at vi kan "se" og "forstå" strukturen i det levende netværk. 

Hvor er de bærende kommunikationspunkter? Hvordan rammer vi dem? Hvordan kan vi udnytte, at de spiller sammen? 

Hvad nu?

Vil du have en i dit netværk, som kan se dit potentiale og din spilstrategi, så send mig dine kontaktoplysninger.

Ordforklaring

LLM-optimeret. Med nogle få linjer tekst i hjemmesidens rod kan du fortælle lærende sprogmodeller (LLM) hvad de kan finde på din hjemmeside og hvad de må bruge i deres besvarelser til folk, der har spurgt.

Hvis du er kunde hos os, kan du sætte flueben ved både søgeoptimeret, deleoptimeret og LLM-optimeret.

world wide web photo by Blooddrainer

World Wide Web – Foto Blooddrainer

Det er ikke snik-snak. Det er kontant viden. Til dig der vil bevare føringen

Er hjemmesiden død? Det spørgsmål diskuterer vi stadig, imens hjemmesider i hobetal falder døde om, kørt over af udviklingen. Eller forsømt af en ejer, der sov i timen. Hjemmesiden er stadig en fundamental kilde til alt, hvad søgemaskinerne og de lærende systemer som Chat-GPT og Grok kan blive promptet om. MEN hjemmesiden bliver kun citeret og delt, hvis den er en klar, skarp og bredt anerkendt leverandør af brugbar viden. Hvordan kommer vi derhen?

Du får essensen af det i nyhedsbrevet Fundet! Skriv dig op her

Nej, du får ikke nogen fin lille gave for at skrive dig på listen. I stedet får du "fund" i hvert eneste nyhedsbrev. 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>