Hjemmesidetekst – Din hjemmeside-tekst har de samme odds som foredragsholderen. Hvad skal der til for at de ikke falder i søvn derude?
Læsetid: 3 minutter

Hjemmeside-tekst. Tænk, hvis det var et foredrag?

Du har selv oplevet kedelige foredragsholdere, og du har oplevet spændende foredragsholdere. Hvad var forskellen på de to oplevelser? Måske kan vi bruge sammenligningen til at gøre noget godt for din hjemmeside.

Den kedelige foredragsholder havde mest fokus på sin egen historie. Han stod måske ovenikøbet med ryggen til publikum det meste af tiden og kiggede forelsket på sine egne Powerpoints …

Den spændende foredragsholder anstrengte sig for at engagere sine tilhørere og spurgte dem om ting og sager.

Har jeg ret?

Hvor meget af din hjemmeside-tekst minder mest af alt om den kedelige foredragsholder? Hvordan føles det at være så røvkedelig?

Hvis du vil have læsere, som reagerer mere på det du skriver, så

Lær af den spændende foredragsholder

Der er ikke så meget at tænke over. Acceptér tingenes tilstand. Acceptér at folk forventer at blive set og forstået. Begynd at handle på det:

  • Den spændende har undersøgt hjemmefra hvem hans tilhørere er og hvad de går op i. Hvad gør du?
  • Den spændende har udvalgt sine eksempler, så de giver mening for netop disse tilhørere. Hvad vil du gøre?
  • Den spændende stiller mange spørgsmål og bruger svarene til at belyse sin pointe. Kan du gøre noget tilsvarende?
  • Den spændende har måske også et par gode jokes i ærmet. De er ikke nødvendige for forståelsen, men de holder tilhørerne vågne, og de giver en god fællesskabsfølelse. 

Brug de samme tricks i din hjemmeside-tekst

Du kan gøre det samme med din hjemmeside-tekst. Tag dit seneste blogindlæg eller din velkomsthilsen eller en hvilken som helst tekst til hjemmesiden. Kig efter formuleringer, som vender ryggen til dine læsere.

  • Er din tekst til hjemmesiden skrevet i et indforstået sprog eller fagsprog, som 98 procent af dine læsere ikke har tid til at afkode?
  • Har du glemt at medtage små eksempler, som sætter emnet ind i en kendt ramme?
  • Handler din tekst til hjemmesiden om din specialviden – og ikke så meget om, hvor denne specialviden kan gøre en konkret forskel for din læser?
  • Er sætningerne lange og meningerne tågede?
  • Er formuleringerne for alvorstunge?
  • Er din tekst til hjemmesiden delt ind i spiselige portioner med appetitvækkende overskrifter?

Den kedelige foredragsholders letkøbte fordel

Den kedelige foredragsholder har én stor fordel frem for den kedelige hjemmeside: Mange af dem, som har opgivet at følge med i det kedelige foredrag, viser det ikke aktivt. De rejser sig ikke op og går, men holder ud til det sidste. Af ren og skær høflighed.

Den faktor spiller slet ikke nogen rolle, når vi har med en kedelig hjemmeside at gøre. Dér går de efter få sekunder, hvis ikke indholdet giver mening.

Men giv ikke op!

Uanset hvad emnet er, så kan du beskrive det, så

  • den du skriver til, føler sig genkendt og måske endda hjulpet
  • læseren mærker, hvordan du selv mødte emnet
  • fremmedord og fluffy begreber er skiftet ud med beskrivelser af håndgribelige hverdagsting
  • meningen træder tydeligt frem. En mening = et punktum.
  • de vigtigste pointer er fremhævet af dig. Evt. med fed skrift som her
  • hvor du har en løsning (produkt, nyhedsbrev, ebog) sætter du et klart og tydeligt call2action 
  • problemformulering og det første call2action står over folden

Og hvis din tekst til sidst virker lidt for stram og lidt for brysk, så er den på vej til at blive rigtigt god og læsbar.

Er det med at skrive en dødssejler for dig? Så køb dig fra det

Det er ikke snik-snak. Det er kontant viden. Til dig der vil bevare føringen

Er hjemmesiden død? Det spørgsmål diskuterer vi stadig, imens hjemmesider i hobetal falder døde om, kørt over af udviklingen. Eller forsømt af en ejer, der sov i timen. Hjemmesiden er stadig en fundamental kilde til alt, hvad søgemaskinerne og de lærende systemer som Chat-GPT og Grok kan blive promptet om. MEN hjemmesiden bliver kun citeret og delt, hvis den er en klar, skarp og bredt anerkendt leverandør af brugbar viden. Hvordan kommer vi derhen?

Du får essensen af det i nyhedsbrevet Fundet! Skriv dig op her

Nej, du får ikke nogen fin lille gave for at skrive dig på listen. I stedet får du "fund" i hvert eneste nyhedsbrev. 

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>