Corona-guide 1: Du har selv et indbygget virus-filter

mar 12

Når du – og dine kære – færdes på steder med mange mennesker, så sørg for at trække vejret igennem næsen – udelukkende.

Jeg kan ikke forklare, hvorfor dette simple råd ikke nævnes i lægers og myndigheders anvisninger til befolkningen, men jeg kan forklare, hvorfor det virker:

Luft, som vi indånder igennem munden, ryger direkte og ufiltreret igennem luftvejene til bronkier og lunger, hvor indåndede bakterier og vira uhindret kan angribe celler og væv.

Sådan virker det

Luft, som vi indånder igennem næsen, kommer igennem hele to naturlige filtre. Det første filter er nogle små bitte kamre i næsehulen, som indeholder gasarten nitrogenoxid. Denne gasart dræber 90-95 procent af de baktier og vira, som kommer ind denne vej.

Det andet filter er de små slim-dækkede fimrehår, som findes overalt i vores næsehule. De opfanger partikler, snavs og vira som de derefter transporterer til spiserøret og tarmsystemet. Hernede gør vores mavesyre effektivt kål på evt. overlevende vira.

Dette er almen fysiologisk viden baseret på forskning af en kendt dansk læge fra det 19. århundrede, Kristian Bohr, far til Niels Bohr.

Forskningen er ført videre af den russiske læge Konstantin Buteyko, som er internationalt anerkendt og har dannet skole i korrekt vejrtrækning.Samt denne skoles tilhængere.

Reference: https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/nasal-breathing

Lidt for nemt at glemme det

Nasal vejrtrækning er lidt kejtet og svært i starten, men med lidt øvelse bliver det nemmere, især når du ved, at det kan spare dig for 20-30 dages sygeleje og isolering – eller det, der er værre.

Det sværeste med hensyn til nasal vejrtrækning er, at vi let glemmer det, når vi bliver ivrige, når vi diskuterer med andre, når vi løber eller laver højintensiv fitness.

Når vi glemmer det, så er det bare at sige pyt og starte forfra med den sikre måde at trække vejret på. Her får du en stribe ekstra tips:

I samtalen

Når du taler med andre, tag en dyb indånding med lukket mund. Begynd at tale og tal på udåndingen.

Når du ikke har mere luft, tag en pause i talestrømmen, luk munden og tag ny luft ind gennem næsen. Så kan du tale videre på den næste udånding.

Øvelse gør mester. Og mester må man være, hvis man vil undgå smitte.

Under sport

Når du dyrker løb eller sport eller cykling på hold, så kan det faktisk godt lade sig gøre samtidig med nasal vejrtrækning.

Men kun hvis du er i stand til at acceptere, at du til en begyndelse må gå langt ned i performance og intensitet.

Hvis ikke du vil betale den pris, kommer du hurtigt i alvorlig luftmangel og kommer til at hive vejret ind igennem munden. Gentagne gange.

Og dét var jo ikke hensigten.

Hvis du har fået lyst til at dykke dybere ned i hvad det er, koblingen af vejrtrækning og immunforsvar kan, så skal du snakke med to af verdens førende Buteyko-åndedræts-eksperter, som tilfældigvis begge to taler dansk: Lise Windfeld Bornerup eller Misha Sakharoff.

Med dette lille råd ønsker jeg for dig og os alle, at det internationale samfund og økonomien snart kommer langsomt, men sikkert i omdrejninger igen.

Pas godt på dig selv! Vi tales ved!

Leave a Comment:

Leave a Comment: