september 21

0 comments

Kun 570.000 brugere pr. måned, hedder det medlidende i Danmarks Radios medierapport 2014 om det sociale medie Twitter. Og man forstår medynken, når man ser de månedlige brugertal for andre sociale medier:

Twitter 570.000
Instagram 770.000
Snapchat 890.000
Facebook 3.500.000 …

Jeg vælger dog at glæde mig over Twitters bundplacering. Og hvorfor så det?

Jo! Twitter er en klub. En klub for gentlemen og ladies. En klub for nørder og intellektuelle og fagidioter. En traditionsbåren, ja, tilmed en ret så konservativ klub, hvor det ikke handler om at dele, hvad ens hund fik til morgenmad, eller hvad statsministeren fik galt i halsen, da han læste dagens opinionstal; det handler om sagte og civiliseret konversation i plyssofaen. Om emner, som kun en ægte nørd forstår sig på.

Twitter – Ikke for enhver

Og klubben er ikke for enhver. Den har ganske vist ingen dresscode, men uden adgangstegnet # kommer du ikke ind. Hashtagget er dit bordkort, som både sikrer dig adgang til klubben og sikrer, at du havner ved det rigtige bord med den rigtige debat og den helt rigtige tolvårs whisky.

Når du besøger Twitter-klubben, så vær lige opmærksom på, at det næppe lønner sig at sidde til bords med de store tabloidmedier, som med tykhudet ignorans har fået klubkonceptet helt galt i halsen. Dér sidder de, ved deres helt eget bord, side om side,  lidt for sig selv og ret isolerede, og de tweeter overskrifter, som allerede har været nyheder på deres eget medie, og links, som viser hen til deres eget medie; nyheder, som de færreste i klubben gider røre med en ildtang.

Twitter –  formal advice

Vil du have udbytte af dit klubmedlemskab, så gå derhen, når emnet er noget, du har førstehånds kendskab til eller glubende appetit på. Find ind i konversationen, bidrag til den med indsigt, personlighed og vid. Og glem ikke at vise de andre deltagere, at du lytter, lærer, deler og sætter pris på at være med.

Det er egentlig ret nemt. Du skal bare finde det rigtige bord, lytte grundigt og først åbne munden, når du har noget virkelig originalt at bidrage med.

Sådan finder du followers med dine #hashtags

Hashtags virker bedst på #Twitter. Og de virker på den måde, at du med et #nøgleord bekendtgør en interesse eller en hobby. Lynhurtigt får du nu #samtalepartnere på samme frekvens.

Du kigger efter #hashtags, som udtrykker din interesse, og du får straksadgang til en #salon, hvor man lige præcis diskuterer det,  som du gerne vil vide mere om, eller det, som som du gerne vil dele med peers.

Det fremgår af Twitters egne supportsider, hvor du kan læse meget mere om hashtags og brugen af dem.

Brug dem
her ...

  • Twitter (brug en eller to)
  • Facebook (to til tre) - læs mere her
  • Instagram (2-3 i en post - yderligere 3-4 stykker i kommentarerne til samme post) - uddybes her
  • LinkedIn Her er #hashtags ikke understøttet - brug i stedet keywords i dine linkedin posts
  • Pinterest - hashtags er ikke understøttet og brug af dem kan skade din anseelse
  • Tumblr - her hedder de bare tags

Hvornår bruger du hashtags

  • Når du deler original værdifuld viden på dit felt
  • Når du gerne vil videredele kollegers originale viden
  • Når du er på en event eller kongres og tweeter derfra til dine følgere

Det gode hashtag?

  1. de er nemme at stave til
  2. de er nemme at huske
  3. de signalerer en præcis målgruppe/niche
  4. de antyder noget ekstra belønning til den, der klikker sig ind på dem

Gavnlige hashtags
- sådan

  1. beskriv din personlige virksomhed med nøgleord, som dine kunder forstår
  2. kvalitetstest nøgleordene på google
  3. giv nøgleordene et twist ved at kombinere et eller to ord (ingen ordmellemrum!)
  4. test også dine kombinationsord, både på google og på levende personer
  5. skriv en liste over kommende artikler – en for hvert nøgleord. Sæt skrivedato på hver artikel
  6. skriv artikler med udgangspunkt i en fængende overskrift hvori nøgleordet indgår
  7. nøgleord optræder også i hjælpetekster (underrubrik, mellemrubrik, billedtekst osv)
  8. artiklen beskriver en udfordring eller en ønskesituation, som dine kunder eller dine peers har, og kommer med praktiske løsningsforslag
  9. forslagene følges op med beskrivelse af din unikke måde at løse opgaven på – professionelt og kommercielt

Tags


You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Direct Your Visitors to a Clear Action at the Bottom of the Page