Fundet! er nyhedsbrevet, der viser dig vejen til bedre nyhedsbreve: Tilmeld dig her
For at få succes med nyhedsbreve, må du allerførst kende svaret på dette spørgsmål:
Hvorfor?
Der skal simpelthen være en god grund til at udsende nyhedsbreve. En god grund kan være, at du driver en forening, hvor det er vigtigt at medlemmerne ved, hvad der foregår – hvor, hvornår og hvorfor.
Driver du en virksomhed, er det helt legitimt at holde sine kunder velinformerede om hvad de kan forvente – hvor, hvornår, hvordan og hvorfor.
Jeg kunne nævne andre eksempler og grunde, men nu har du en idé.
Man skal have en særlig viden eller kunnen og en god grund til at dele den. Der skal være nogle oplagte modtagere, og de skal på deres side have en god grund til at give dig deres navn og emailadresse, tid og opmærksomhed.
Og så skal du gøre dig umage
Når du udsender nyhedsbreve, så skal de være intet mindre end kærlige, varme, inspirerende og livgivende. Som et kram fra din bedste ven. Kort sagt: Gør dig umage med dit nyhedsbrev!
Men da det jo er et nyhedsbrev, og ikke et venindekram, så skal det udkomme med faste intervaller.
Regn med, at tre ud af fire nyhedsbreve ikke bliver læst af dem det var tiltænkt. (1)
WHAT?
Ja! Desværre! Velkommen til virkeligheden! Så lidt orker vi at læse selv de allerbedste nyhedsbreve.
Det er virkelig op ad bakke. Derfor får du i dag hele 7 bud på, hvordan du sørger for, at lidt flere læser netop dit nyhedsbrev.
Du kan læne dig op ad disse bud, hvis du allerede har et i omløb. Du kan også bruge dem, hvis du stadig overvejer, om et nyhedsbrev kunne være relevant for dig.
Hvor tit skal nyhedsbrevet udkomme?
Hvis kun hvert fjerde brev bliver læst, er det nok ikke nogen god idé at nøjes med en gang om måneden.
Det kan jo så betyde, at dine følgere kun hører fra dig med tre-fire måneders mellemrum. I mellemtiden kan de godt gå hen og glemme, hvorfor netop forbindelsen med dig er så vigtig!
Derfor: Lad brevet udkomme på en fast ugedag. Det betyder ikke nødvendigvis 52 gange om året. Fx. skal du nok ikke udsende alt for mange breve midt i ferietiden ... Men fra slut august og frem til jul må det gerne udkomme som et klokkeværk.
Ligeså i forårssæsonen fra midt i januar til hen i juni.
Med mindre du skriver om sommerhavens velsignelser. Så kender du nok din sæson bedst.
Bonustip
Lad den pågældende ugedag blive en del af navnet. Hvad med Kreativ Mandag? Så er der allerede etableret en slags mening med at åbne brevet og se, hvad det indeholder. Det er jo trods alt mandag, når brevet lander, ikke?
Hvad skal mit nyhedsbrev handle om?
VIDEN
STEMNING
VÆRDI
IDÉ
HANDLING
Der skal helst kun være ét emne pr. gang, men opgaven er så vride viden, stemning, værdi, idé og handling ud af dette emne, så det modsvarer målgruppen – dens behov og udfordringer og drømme.
Viden er en nobrainer. Vi elsker at dele ud af den, men husk at den også skal være spiselig for modtageren. Dvs. relevant. Og portionsanrettet.
Stemning. Gå ikke af vejen for at skabe lidt god stemning med et billede af årstidens blomster eller fugle.
Værdi. Alt hvad der potentielt kan løse et konkret problem for læseren. Men vigtigt: Ét og kun ét problem ad gangen.
Idé: Hvis du er godt inde i dit emne, kan du også ryste en idé til praktisk anvendelse ud af ærmet.
Handling: Du udgiver dit nyhedsbrev, fordi du vil noget med folk. Nuvel: Få dem til at gøre det! Giv dem et uimodståeligt call2action.
Skriv dig op til mit nyhedsbrev. Det gør dig samtalestærk. Det hedder Fundet!
Er mit nyhedsbrev for langt?
Hvert nyhedsbrev skal være et afsluttet hele. Det er SÅ irriterende midtvejs i en tekst at blive præsenteret for en betonklods med kommanderende graffiti: Læs mere her …
Så ved forbrugeren hvad klokken er slået og vælger måske ikke at læse videre. Som i absolut ikke.
Det frie valg er blevet så sjældent i vores moderne køb-og-sælg-kultur. Derfor er vi glade, når nogen en sjælden gang giver os mulighed for at vælge selv.
Lad nyhedsbrevet være lige så langt som det skal være. Hvis du gerne vil have folk til at blive hængende til og med sidste punktum, så følg denne metode.
Har mit nyhedsbrev værdi?
Nyhedsbrevet skal give høj oplevet værdi, men du skal ikke forære det hele væk på en gang.
Derfor skal du på forhånd beslutte dig for, hvad du gerne vil dele med dine følgere – og hvad du hellere vil gemme til dem der bruger en hele time eller mere på et af dine webinarer. Eller til dem som betaler penge for at deltage i et af dine kurser eller møder.
Half-and-half er slet ikke nogen dårlig deal her. Du ville måske umiddelbart vælge 20:80 modellen. Det vil sige giv 20 procent væk, behold 80 procent. Tro mig, det vil være svært at give høj oplevet værdi med kun 20 procent!
Hele konceptet med nyhedsbreve og webinarer er en slags deleøkonomi: Hvis du er tilstrækkeligt gavmild, så får du også mange betalende brugere. Opleves du derimod som lidt nærig og påholdende, så får du igen med samme mønt!
Her kommer dit hemmelige trick
Lad være med at tro, at du kan fortælle det hele med tekst.
Teksten skal selvfølgelig være der for den, der har tålmodighed til at læse fra a-z. Men de færreste af os har den tålmodighed. Derfor skal du fortælle noget af din historie med andre midler.
Video. Lyd. Foto. Grafik. Tegning. Maleri.
Hvis du selv har en kreativ åre, så er det bare frem med kamera, mikrofon, blyant, pensel osv. Men vi kan også købe og låne de mest fantastiske fotografier på steder som pexels.com. Samme sted har de rigtig mange flotte fotografier af tegning, malerkunst og grafik.
Spar ikke på det visuelle, men husk at bruge det med omtanke!
Hvor meget eller hvor lidt skal jeg fortælle dem?
Som sagt, ét emne pr gang. Indenfor emnet kan du selvfølgelig vælge nogle aspekter ud, og det skal du gøre. Fx. fem styk:
1 Fastslå emnet med en overskrift og en kontant indledning.
2-4 Vælg derefter tre centrale pointer. Giv hver pointe en kort formulering, maksimalt fem ord. Det bliver din afsnitsoverskrift. Under hver overskrift forklarer du kort hvad det her aspekt handler om, og så gør du lidt ud af at forklare hvorfor det er vigtigt for dig og for dine læsere.
5 Du kan også være gavmild med et enkelt bud på, hvordan dine følgere bærer sig ad med at gøre den vigtige ting som du nu har beskrevet. Men husk – her fisker du med agn. Det vil sige, det er her, du skal være vaks med dit call 2 action.
Vil man have din dybere viden, den der også fortæller grundigt om hvordan det ønskede resultat bliver nået, så skal man læse din bog eller booke dit foredrag eller melde sig til din workshop. Det er dit call2action.
Nyhedsbrevet i samspil
Før du beslutter dig for at starte på et nyhedsbrev eller at skrue op for det, som du allerede har, så lad os lige se det som en del af et samlet hele:
Hjemmesiden. Sådan en har du allerede. Kan du på stående fod fortælle mig, hvorfra du agter at hente nye besøgende, vel at mærke relevante besøgende? Hvis ikke du kan det, så vil nyhedsbrev være et godt bud.
Direkte kundekontakt. I vores næsegruse beundring for IT og AI er virkeligheden mere eller mindre gledet i baggrunden, og det er synd. For hvor elementer som nyhedsbrevet og hjemmesiden kan varme kundeemnerne op, så er det i otte ud af ti tilfælde en form for direkte kontakt, der afgør sagen og får kunden til at afgive ordren. Direkte kontakt behøver ikke være en fodrejse fra dør til dør. Det kan f. eks. også være et webinar, der forlængst har banket sit ry fast som et af de storsælgende mødeformater på nettet.
Lad disse to eksempler være nok. For ...
Her er tiden så kommet til, at jeg præsenterer dig for mit call2action
Flere spørgsmål? Nyhedsbrevet Fundet! giver dig svarene. Tilmeld dig her
Du får ikke nogen betaling eller præmie for at skrive dig op til mit nyhedsbrev. Til gengæld får du 12 gange om året konkrete tips om, hvordan du i en elektronisk tid sikrer, at din virksomhed eller din sag bliver fundet.
12 dybt originale vinkler, som vil klæde dig bedre på i konkurrencen.
Hvis du synes du har set mit call2action før, så er det ikke noget tilfælde. Du har mødt hele 4 calls undervejs i teksten. Tre er i hvert fald ikke én for meget.
Husk, at det første kald skal sidde “above the fold”. På dansk: I allerførste skærmbillede.
God arbejdslyst!
Du må meget gerne dele denne artikel med en, som trænger til at blive fundet!!
Brug denne PDF eller dette link: https://dialogdesigneren.dk/succes-med-nyhedsbrev/
(1) Derfor giver det god mening at gentage sig selv. Forstået på den måde, at du hyppigt vender tilbage til dine vigtigste pointer i kommende nyhedsbreve om andre emner.