Søgemaskineoptimering i Hundested og omegn – udnyt konkurrencefordelen

okt 21

Søgemaskineoptimering i Hundested og omegn findes der ikke ret meget af. Og det er en skam. For det gør Hundested og omegn pivåben for udenbys konkurrence.

På dansk: Indtjening og netværk siver langsomt ud af Hundested og omegn for i stedet at søge imod København.

Du er ikke fra Hundested? Glem det! Du kan bruge takeaways fra denne artikel på en hvilken som helst egn, købstad, by eller landsby i Danmark. Hæng på!

Et eksempel: Hundested og omegn har tre, måske fire kyndige hjemmesidebyggere, men udenbys firmaer dominerer i søgeresultaterne, når man søger efter f. eks. Søgemaskineoptimering i Hundested, Hjemmeside i Hundested eller Webdesign i Hundested.

Hvordan det går til, kan jeg måske bedst illustrere med en case:

Igennem en måneds tid har jeg sammen med en god ven bygget hjemmeside for projektet KIVIOQ til Hundested. Projektet går kort fortalt ud på at rejse penge til en overtagelse af polarforskeren Knud Rasmussens ekspeditionsskib KIVIOQ, så skibet kan bringes til Hundested, der i forvejen er hjemsted for Knud Rasmussens Hus.

Forleden havde hjemmesiden premiere, og i forbindelse med premieren ville jeg naturligvis også gerne gøre opmærksom på min egen lille virksomhed, der holder til i nabobyen Hillerød. Til den opgave brugte jeg søgemaskineoptimering i Hundested og omegn.

Jeg stjal markedet på seks timer

På premieredagen stod jeg tidligt op og trykkede på tre knapper. “Fortæppet”, som i en måneds tid har annonceret hjemmesidens komme, blev fjernet, og Google fik lov til at registrere Kivioq-hundested.dk som ny, søgbar hjemmeside.

Den tredje knap, jeg trykkede på, var en artikel på min egen hjemmeside, som omtaler et særtilbud til virksomheder og andre i Hundested og omegn i anledning af projektpremieren.

Den omtalte artikel er søgemaskineoptimeret på frasen “webdesign Hundested”.

Klokken 12 på premieredagen foretog jeg fra Hundested en Google-søgning på denne søgefrase. Min artikel strøg direkte ind på førstepladsen på Google’s side med organiske (læs: ikke-betalte) søgeresultater.

Søgemaskineoptimering i Hundested og omegn

De efterfølgende dage gjorde jeg det samme for andre søgninger som f. eks. søgemaskineoptimering i Hundested osv. Med samme resultat.

Ja, det er grusomt. Men det afspejler også ret præcist den måde markedet fungerer på i dag. Og det har nu engang altid været sådan, at vil man klare sig på markedet, må man spille efter reglerne.

Den gode nyhed er, at jeg kan hjælpe virksomheder, foreninger og private i Hundested og omegn, hvis de er interesserede i at “eje” deres egne markeder på samme måde.

Takeaway til alle danske byer: Sådan sikrer du dig en synlig placering i søgeresultaterne

Der er mange ting, som du selv kan gøre for at undgå, at din hjemmeside bliver “overset” eller “glemt” af søgemaskinerne – og dermed af publikum. Her er et par ideer.

Du skal bruge et rent stykke A4 papir og noget at skrive med. Herefter skriver du nogle korte svar på disse spørgsmål:

  1. Hvilket behov opfylder hjemmesiden (eller en af undersiderne) helt konkret?
  2. Hvem har dette behov? Beskriv dem nøjagtigt med alder, køn, civilstatus osv.
  3. Hvad ville disse mennesker skrive i søgefeltet på Google?
  4. Hvad ved du om emnet, som disse mennesker ikke ved?
  5. Hvad ved du om de mulige følger af at udsætte eller negligere det pågældende behov?
  6. Ved du noget om, hvad der kunne få disse mennesker til at tøve?
  7. Hvad kan du tilbyde disse mennesker, som dine konkurrenter ikke kan?

Når du har nogenlunde klare svar på disse spørgsmål og har skrevet dem ned, så har du din råtekst til en synlig placering i søgeresultaterne.

Dette step kræver en nærmere undersøgelse

Et af spørgsmålene i det foregående afsnit kan du ikke svare på med sikkerhed. Det er spørgsmålet om, hvordan andre mennesker vil formulere et spørgsmål eller en søgning på Google.
Det spørgsmål bliver du simpelt hen nødt til at forske lidt i. Det kan du gøre på to måder. Pålideligheden bliver størst, hvis du forfølger begge måder.

  1. Tal med mennesker fra målgruppen og bliv klog på, hvordan de tænker og føler og agerer omkring dette emne. Gennem disse samtaler får du nogle ideer til søgeord eller søgefraser, som kan være af skelsættende betydning for din hjemmeside.
  2. Validér de samme søgeord eller søgefraser med en Google-søgning. Brug den indbyggede privat-funktion (anonym søgning) i din browser. Læg mærke til, hvor mange svar ordet eller sætningen høster.
    Hvis du ser meget få svar, så er der også meget få søgninger. Hvis der er mange svar, foreslår Google ofte en række alternative søgeord eller fraser nederst på siden. Kig grundigt på dem og se, hvad du eventuelt kan lære af dem.

Nu skal du vælge den mest sandsynlige vinder

Til sidst sidder du måske med tre, fire, fem søgeord eller søgefraser, som matcher din målgruppe og som ser fornuftige ud.
Vælg det, som du tror mest på, og skriv lidt længere besvarelser (mellem tre og ti tekstlinier) til de syv spørgsmål ovenfor.
Sørg for at dit valgte søgeord indgår i overskriften – gerne sammen med et spørgsmål eller en opfordring til at handle.
Gentag søgeordet to, tre eller fire gange i løbet af artiklen og snig det også ind i en afsnitsoverskrift.
Afslut artiklen med en opfordring til handling (som indeholder søgeordet).

Du har nu skrevet din første SEO-artikel, og hvis du har mulighed for at lægge den op på din hjemmeside, vil du i nær fremtid se, hvordan din artikel rykker højere og højere op i søgeresultaterne.

NB! Husk at søge anonymt, når du tjekker, hvordan det går med artiklen. Ellers får du nogle superflotte resultater, som bare ikke holder i virkeligheden.

Lyder det spændende? Tag kontakt

Dialogkaffe

Hvis du har en seriøs udfordring i dit fag, job eller business, så husk at to tænker bedre end én. Jeg er både en god lytter og god til at forstå dybden i din udfordring. Lad os mødes over en kop rigtig god kaffe. Den første dialog er altid gratis og uden forpligtelser for dig. 

Ring og få en aftale 4550535251

By using this form you agree with the storage and handling of your data by this website

 

SÅDAN KOMMER VI I MÅL

Mødet varer cirka halvanden time. Vi kommer omkring din ønskekunde, hjemmesidens formål, det overordnede budskab, dine egne ønsker og preferencer

Du bliver coachet igennem din egen skriveproces, hvor du skriver dig ind på ønskekundens situation

Hjemmesidens design, grafik og billeder skal udtrykke det samme overordnede budskab. Det arbejder vi med

Nu arbejder vi med det første udkast til hjemmesiden set ud fra brugerens og gæstens synsvinkel

Vi retter, indtil du er tilfreds. Sidste etape indeholder desuden supervision til dig, så du selv kan lægge tekster og billeder på hjemmesiden

Fire uger efter overdragelsen kigger vi på hjemmesidens besøgstal og hvordan siden klarer sig i konkurrencen på søgemaskinerne. Forvent noget godt!

Hits: 10

Leave a Comment:

Leave a Comment: