Hjemmeside til forening, Din forenings hjemmeside Foto Karolina Grabowska, Pexels.com

Her kommer 3 forbedringer der kan give mere trafik til din hjemmeside. Du kan selv indføre de tre forbedringer. 

Hvis du kan få din hjemmeside til at svare klart og præcist på disse tre spørgsmål, så vil selv samme hjemmeside i 2024 og årene derefter få flere besøgende. Måske endda generere flere indtægter.

Flere indtægter kunne f. eks. være flere kontingentindbetalinger, hvis du er en forening, eller flere engagementer, hvis du er scenekunstner eller foredragsholder.

De tre spørgsmål, som hjemmesiden (og dermed du) skal kunne besvare klart og præcist, er:

  1. Hvem appellerer din hjemmeside til?
  2. Hvordan får de besked om at hjemmesiden findes? 
  3. Hvor mange af hjemmesidens besøgende gør, hvad du beder dem om? 

Lad os tage spørgsmålene et ad gangen. Hvordan kan dine svar bidrage til din bundlinje allerede i år?

1 Hvem appellerer din hjemmeside til?

Den er nem, tænker du. Det er jo min målgruppe. Men så nemt skal du alligevel ikke slippe. Nu skal du nemlig flytte trykket fra "Hvem" til "appellerer".

Er det stadig nemt? Så kommer her lidt flere spørgsmål:

  • Kan du skrive under på, at hjemmesiden rent faktisk appellerer til dem, som den er tiltænkt?
  • Kan hjemmesidens besøgende også bekræfte, at siden appellerer og gør det på en relevant måde? 
  • Har du spurgt dem?
  • Har du andre pålidelige indikatorer? 

Hvis hjemmesiden skal være i stand til at appellere til nogen, så skal det klart fremgå af hjemmesiden hvem disse nogen er og hvilket problem hjemmesiden hjælper dem med at få løst!

Derfor spørger jeg igen: 

  • Hvem er de? Og hvilket problem hjælper du dem med at få løst?
  • Hvordan kan du beskrive dem, så de genkender sig selv?
  • Hvordan kan du beskrive problemet, så de forstår, at det både er muligt og fornuftigt at komme i gang med at få det løst?
  • Hvordan kan du beskrive løsningen, så det ikke bare virker som en påstand eller en fiks idé?
  • Hvem har du tidligere løst problemet for? 
  • Hvordan blev de hjulpet?
  • Hvad er status efter at de fik din hjælp?
  • Hvad siger de selv om oplevelsen?

Du kan bruge disse spørgsmål til at gå frem efter, når du for fremtiden skal stramme op på en forside, en salgsside eller et blogindlæg på din hjemmeside.

- Wauv!

Det var så lidt.

2 Hvordan får de besked om at hjemmesiden findes?

Der er nu gået et par uger, og du har slidt det meste af et penalhus op i forsøget på at skrive dig skarp i besvarelsen af de mange spørgsmål. Nu kommer det næste spørgsmål: 

Hvordan får de at vide, at denne guldgrube af viden og problemløsning findes?

Svar: Det fortæller du dem i beskrivelsen på din hjemmeside.

Hvis du  har taget spørgsmål 1 alvorligt og har knoklet med at svare klart og præcist på de mange afledte spørgsmål, så har du allerede gået en del af distancen. Nu vil dit skrivearbejde sandsynligvis blive belønnet med, at nogle af de dem, der står i problemet til op over begge øren, søger ude på nettet og finder dine svar.

Herfra er spørgsmålet: Hvordan kan jeg gøre det nemmere for dem at finde netop mine svar?

Måske er du den eneste, der besvarer netop den slags spørgsmål. Hvis du er det, så er der allerede nu god sandsynlighed for, at de rigtige besøgende af sig selv finder vej til din hjemmeside. 

Hvis ikke du er den eneste, så skal du i gang med at lure på dine konkurrenter. Hvad har de skrevet? Hvilke nøgleord bruger de? Hvordan beskriver de problemet og løsningen og målgruppen? Kan du gøre det bedre, skarpere, mere indlevet, mere rammende i dine egne beskrivelser?

Dette er endnu ikke en fuldt søgemaskineoptimeret tekst. Men du er på vej. Det er en nødvendig forberedelse, før du går videre.

Skriv endnu mere

Men det stopper ikke her. Du kan sikre, at din løsning på det givne problem bliver mere kendt. Det gør du ved at skrive om det i en række blogindlæg. Hvert indlæg tager fat om sin egen vinkel eller sin egen målgruppe.

Blogindlæggene kan og skal hver især slutte med et link til den side, der beskriver og sælger din løsning på problemet.

Blogindlæggene kan med lidt dygtighed og held føre til, at endnu flere ude på nettet får øje på lige præcist dine svar. 

Du kan desuden selv gøre noget aktivt for, at blogindlæggene bliver læst af flere. Du kan udsende hvert indlæg eller en del af det som et nyhedsbrev fra hjemmesiden.

Læs her, hvordan du kommer i gang med at udsende et nyhedsbrev
og finder de første abonnenter.

Del!

Endelig kan du dele både løsningssiden og de linkede blogindlæg i relevante sociale medier, grupper og netværk. Så kommer der med god sandsynlighed flere relevante gæster forbi din hjemmeside og dit løsningsforslag.

Men lov mig, at du ikke gør det modsatte. Du må ikke sætte links på din hjemmeside til dine profiler på Facebook, LinkedIn osv. Utallige hjemmesider er gået nedenom og hjem, fordi indehaveren troede at det var smart at sende hjemmesidens gæster en tur hen omkring den sociale profil.

Gæsterne syntes også det var smart. Og de kom aldrig tilbage til hjemmesiden igen.

- Wauv!!!

Ja, sådan kan det gå! Nu er vi fremme ved det tredje spørgsmål:

3 Hvor mange af hjemmesidens besøgende gør, hvad du beder dem om?

Spørgsmålet er retorisk, for det er meget få hjemmeside-ejere, som husker at bede gæsterne om noget som helst.

Hvis du har en hjemmeside og bare én underside, som udtrykkeligt og med pondus beder gæsterne om at udføre en handling, før de igen forlader siden, så har du vundet et dialogdesigneren-diplom. Diplomet kan du afhente på firmaadressen. For nemheds skyld: Send mig en e email, og du får dit diplom pr. email.

Go til dialog

At bede hjemmesidens gæster om at gøre noget, mens de er på besøg, er en kunstart. Det hedder call2action, og det kunne jeg skrive rigtig meget om. Men det bliver i en anden artikel. 

Det er nu op til dig at besvare spørgsmål 3. Ligesom du har besvaret de to andre spørgsmål og alle underspørgsmålene. Sørg for at bede din gæst på hjemmesiden om at gøre noget. F. eks. skrive sig op til dit nyhedsbrev, hvis du har sådan et. 

Eller købe en bog, hvis du har sådan en. Eller ...

Hvis gæsten adlyder, så har du en ny, varig kontakt. Kontakten kan uddybes hen ad vejen og kendskabet forbedres. Din hjemmeside er herfra rykket op i en ny division, som hedder resultatskabende hjemmesider. 

Du kan også få sparring af en dialogdesigner til arbejdet med de tre indsatsområder.
Se her, hvordan du på 2-6 timer kan få skovlen under besøgstal og konvertering

Vær med i samtalen!

Et 50 år langt arbejdsliv i foreninger, organisationer og virksomheder har lært mig, at kommunikation og frem for alt samtale er det smøremiddel, der sørger for, at arbejdet bliver gjort og målene nået. Kommunikation er ikke noget, vi bare kan fra fødselen af.
Vi kan derimod lære det, og vi kan i høj grad blive bedre til det.
Du får essensen af det i nyhedsbrevet Fundet! Skriv dig op her

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>