Markedsføring for begyndere. Det er nemt, hvis du sælger fast ejendom eller fredagsvin i kasser leveret til døren. Det er svært –uhyggelig svært – hvis du har et produkt eller en ydelse, som ikke lige kan forklares i tre ord.

Og lige præcis så svært er det ofte, hvis du er selvstændig, iværksætter, konsulent, terapeut eller kunstner. 

Men du SKAL forklare dig. Ellers kommer kunderne jo ikke! Og du skal helst ramme skiven 360 grader rundt, for ellers kommer du til at knokle en masse timer uden ret mange resultater. 

Derfor får du her en tjekliste om, hvad du skal huske, når du lancerer et nyt produkt, en ny service eller en ny virksomhed til de potentielle kunder.

Vi starter med et cirkeldiagram. Det er håndtegnet. Af en begynder.

Hvis du er begynder indenfor håndholdt markedsføring, og det kan du jo sagtens være, selvom du har været 30 år i dit fag, så skal du overhovedet ikke tænke i betalt markedsføring. Glem alt om Facebook ads, Instagram ads, Google ads og betalt annoncering i det hele taget. 

Disse former for markedsføring er helt udenfor skiven, fordi dit nye produkt enten er ukendt eller svært at forstå. Det betyder ikke, at dit produkt ikke kan eller ikke skal markedsføres. Du er bare ikke parat til at betale for det. Endnu.

Her begynder vi med begyndelsen. Og den hedder ...

Markedsføring for begyndere

Vi starter med hjemmesiden. For uanset hvordan folk møder dig og dit produkt for første gang, så skal de altid en tur forbi hjemmesiden for lige at tjekke: Er den nu god nok?

I virkeligheden begynder vi et helt andet sted. Som ikke handler om markedsføring, men handler om at lære sine kommende kunder rigtig godt at kende, så du kan snakke med dem i øjenhøjde om deres udfordringer og drømme. Først når du er på hjemmebane med dét, kan du begynde at overveje at blive god til markedsføring.

.I denne artikel kan du læse mere om kundekendskab.

Hjemmesiden 50%

Men tilbage til hjemmesiden. Kig en gang mere på cirkeldiagrammet. Du vil se, at hjemmesiden udgør 50% af markedsføring for begyndere. Overrasket?

Det var jeg, da fandt ud af det. Men som sagt: De fleste af dem, der hører om dig og din virksomhed, vil liiige tjekke en gang til på hjemmesiden, hvad du nu er for en

Der ud over kan hjemmesiden, hvis du kender din målgruppe ud og ind, blive en magnet for alle dem, der går på Google og søger efter noget, som du kan hjælpe dem med.

De to ting tilsammen er alene nok til at sende hjemmesiden op på en klar førsteplads og til, at den erobrer 180 af de tilmålte 360 grader!

Når hjemmesiden er så dominerende på skiven, er det også et budskab om, at du ikke bare kan anskaffe dig en hjemmeside og så lade det være godt med det. Du skal tilbage og arbejde på hjemmesiden næsten dagligt, i hvert fald en gang om ugen. Sæt gerne en hel dag af hver måned til at gå i dybden med nogle af forbedringerne!

Der er flere ting, du skal gøre ved hjemmesiden, men de kommer i en artikel for sig!

Der er flere ting som du skal gøre ved hjemmesiden. Du kan læse om dem i denne blog, men begynd gerne med denne artikel.

Den direkte kundekontakt 40%

Det næste felt på cirkeldiagrammet tager dig næsten helt tilbage til start. Misforstå mig ikke. Det er bare en opgave, som er næsten lige så vigtig som hjemmesiden – men vi har det med at glemme den. Det er den direkte kundekontakt.

Kontakten kan være  analog som messen og foredraget eller digital som webinaret. Det afgørende er, at du kommer til at stå ansigt til ansigt med potentielle kunder. For lige dér lærer du i praksis, hvordan du får solgt varen.

Den skal næsten have en linje for sig selv: Hvordan du får solgt varen!

Ring til potentielle kunder og få en snak med dem om deres banehalvdel. Med eller uden forsøg på at sælge. Email til kunderne er næsten altid no go. Med mindre de har valgt helt frivilligt at abonnere på dit nyhedsbrev. Det kommer vi tilbage til.

Det er i disse vanskelig samtaler, at du kan indsamle utrolige mængder af viden og kendskab, som du bagefter kan bruge til at forbedre hjemmesiden og andre kommunikationsveje.

Nyhedsbrevet 8%

Jeg ville gerne kunne fortælle dig, at nyhedsbrevet fylder langt mere end 8 procent – små 29 grader – i dit cirkeldiagram, men desværre – det fylder ikke mere.

Hvis vi derimod taler om vigtigheden af dit nyhedsbrev, så uuuuha! Vi vil være nødt til at opfinde et dobbeltdøgn for at få tid nok!

Dit nyhedsbrev er, sammen med hjemmesiden, en vigtig brobygger mellem offline og online. Her kan du informere folk om vigtige tilbud, workshops, foredrag eller hvad det det nu er, som de ikke bør gå glip af.

Med nyhedsbrevet kan du med tiden få en yderst pålidelig garant for, at seminaret eller messen bliver fyldt til sidste plads. Hvis du dyrker det som en kunst og lærer at gøre det vedkommende for hver eneste modtager. Læs min guide til et afhængighedsskabende nyhedsbrev.

Otte procent? Mener jeg virkelig det? Ja. Du skal jo også have tid til at passe den egentlige virksomhed. Den, der i al beskedenhed tjener pengene.

Og hold nu fast ...

Sociale medier 2%

Der cirkulerer mange historier om fantastiske forretningsgennembrud lavet på et bagtæppe af en såkaldt SoMe-kampagne og betalte SoMe annoncer.

Qvi Bono? – Hvem har gavn af disse fantastiske historier? Et udvalgt fåtal af virksomheder og så den SoMe-virksomhed, som lever af at sælge annoncerne.

For de fleste andre er de sociale medier intet andet end en omvej til kunderne. En omvej, som koster både tid og penge. 

I denne artikel kan du læse præcis hvorfor sociale medier er en dræber for kundekontakten i rigtig mange virksomheder

Hvis du har erfaringer med de sociale medier fra privatsfæren, burde det få alle advarselslamper til at blinke og dytte.

I disse mediers danske udgaver poster 3 millioner private brugere og 300.000 annoncører daglig "updates". Hver eneste update, som du ser i din egen tråd, presser de foregående updates ned i tråden – det vil sige ud i glemselen.

Opmærksomhedsraten tælles her i mikrosekunder. Kan du nå at fortælle dine kunder noget meningsfuldt eller fængende på under et sekund? Det kræver dælme megen øvelse. Har du tid til det? har du nerver til det?

Jeg har besvaret det spørgsmål på min egen virksomheds vegne, og svaret er et klart nej. De 2 procent er udelukkende afsat af respekt for det absolutte mindretal som kan ét eller andet med de sociale medier. Og af respekt for LinkedIN som har et nogenlunde fremkommeligt B2B og karrierepleje koncept.

For de fleste virksomheder er de sociale medier 98% spild af tid. Dixit!

Vær med i samtalen!

Et 50 år langt arbejdsliv i foreninger, organisationer og virksomheder har lært mig, at kommunikation og frem for alt samtale er det smøremiddel, der sørger for, at arbejdet bliver gjort og målene nået. Kommunikation er ikke noget, vi bare kan fra fødselen af.
Vi kan derimod lære det, og vi kan i høj grad blive bedre til det.
Du får essensen af det i nyhedsbrevet Fundet! Skriv dig op her

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>