“Hvem er din målgruppe, eller mere præcist: Hvem tager initiativet til at kontakte en terapeut,” spurgte jeg psykoterapeuten Helge Jørgensen, Vitales.dk.
Vi var i færd med at brainstorme over indholdet til terapeutens hjemmeside, og jeg ville gerne have siden til at gribe fat i den del af hans målgruppe, som tager beslutningen. Og det er sjældent den syge selv. Det er langt oftere pårørende, kolleger eller venner.
Målgruppe spørgsmålet inspirerede os til en stribe gode spørgsmål, som henvender sig både til patienten og de pårørende. Det inspirerede os til en stribe stærke søgeord. Inspirationen og søgeordene satte terapeuten i gang med at skrive en serie artikler direkte henvendt til pårørende, kolleger og venner – altså, til den relevante målgruppe.
Det blev desuden starten på en fotoserie, som går tæt på sygdom og depression sådan som den er i hverdagen – ikke klinisk beskrevet, men set og sanset.
Fotoserien blev lagt ind på hjemmesiden. Så nu er der en god chance for, at hjemmesidens visuelle udtryk også rammer den rigtige målgruppe og beslutningstageren!
Prøv at være din egen målgruppe
At skabe dialog og engagement begynder altid med, at vi stiller os selv de rigtige spørgsmål. Og for at komme i nærheden af de rigtige spørgsmål, skal vi ud at gå en tur på den anden side af hækken, ude hos dem, som vi gerne vil have i tale. Vi skal måske endda ud at gå eller løbe en tur i målgruppens sko.
Dernæst skal du interessere dig temmelig nærgående for målgruppens problemer, udfordringer og drømme. Hvis du kan hjælpe dem, så er det ikke nok at fortælle dem hvad du kan. Du skal først og fremmest vise dem, at du véd noget om deres udfordring og kan sige noget om den – kort og godt.
Så ved de, at der måske er basis for en samtale om hvad hjælpen kan gå ud på, og hvornår I starter.