Opdateret 2023-10-27
LinkedIN-profil for Dialogdesigneren

Før du begynder at nedskrive hele din livshistorie til en LinkedIN-profil, så husk, at ingen har tid til at læse hele dit c.v. Eller lyst, for den sags skyld.

De fleste andre med en LinkedIN-profil har skrevet, hvad de tror der forventes af dem, nemlig en grundig og dybtgående karrierebeskrivelse.

Hvis du vil have nye jobåbninger eller andre former for benefit ud af din LinkedIN-profil, så skal du gøre noget helt andet. Du skal se profilen som en plakat, der fortæller forbipasserende hvad du drømmer om og brænder for. Med andre ord – giv dem en grund til at nærlæse din profil.

1 Begynd med det visuelle

Find et fotografi eller noget grafik, der klart og utvetydigt slår fast, hvad du drømmer om og brænder for. Det er ikke spor nemt, det kan tage dage eller uger, og du kan måske blive nødt til at plotte nogle ideer ned på et stykke papir og hyre en professionel til opgaven. Tøv ikke. Bare gør det.

Dette er nemlig dit cover-billede. Det første indtryk, de får af dig.

Dit profil-billede er selvfølgelig også vigtigt, men det er så småt, at kun én ting gælder: Få så godt og entusiastisk et portræt som muligt. Og er du det mindste ambitiøs og fremadrettet, få en professionel fotograf ind over.

Da jeg startede Dialogdesigneren, hyrede jeg en fotograf til at lave mit coverbillede. Jeg havde end ikke en idé om, hvad mit coverbillede skulle vise. Det havde fotografen heller ikke. Men vi snakkede lidt sammen, om hvad jeg egentlig ville udtrykke med mit firmanavn. Vi snakkede om evnen til at være nærværende i en dialog, og fotografen indskød:

“Dét der med nærværet er sjovt nok aldrig et problem for børn.” Og pludselig var ideen der. Børn, som kunne vise de voksne, hvordan ægte dialog ser ud.

I dag fire år efter er jeg stadig glad for mit coverfoto og bruger det både på hjemmesiden og på alle sociale profiler.

2 Prioritér benhårdt

I toppen af din profil er der plads til dit navn, én overskrift, ét nuværende job, én uddannelse og ét summary. Kun to linier af dit summary er synlige, så sørg for at få sagt det vigtigste først.

Jeg er aktiv i fire forskellige virksomheder, så jeg har været nødt til at vælge: Hvilken af de fire er vigtigst. Til gengæld har jeg brugt min overskrift på at fortælle dét, som jobtitel og uddannelse ikke fortæller. Jeg har skrevet: Proud partner in 4 startups. Så har jeg samtidig gjort det klart, at det ikke er jobs jeg er på udkig efter.

Summary har jeg valgt at gøre superkort. Mit summary fortæller blot, hvad man gerne må spørge mig om. Jeg tror det har større appel end min lange og kringlede livshistorie …

I summary har jeg medtaget min vigtigste webadresse, email, mobil og Skype. Hvorfor det? Kun brugere med Premium account kan se mine kontaktoplysninger. Derfor har jeg dem med i summary!

3 Gør din pligt

I Experience-afsnittet er der ingen vej udenom. Alle dine tidligere bedrifter skal omtales. Men sørg for, at dem du gerne vil være kendt for, er de mest aktuelle. Heldigvis er det kun de seneste fem, som er synlige over “See more” folden. Hvis du er på udkig efter nyt job, kan du være så fræk, at du som det seneste job anfører, hvad du rigtig gerne vil arbejde med nu – og så angiver du din hjemmeadresse eller din personlige hjemmeside som virksomhedens navn. Men det er jo et sats.

Med uddannelses-afsnittet gælder det også om at vise den mest relevante uddannelse øverst. For mig var det en smal sag, for jeg har ingen professionsuddannelse overhovedet. Hvad er man så? Man er autodidakt.

Hvis du udfylder Volunteer experience, så sørg for at gøre det med noget relevant, eller i hvert fald noget du er stolt af.

4 Skarp på skills

De fleste begår den fejl, at de tror de kan alt. Derfor har de rigtig mange skills, men kun få endorsements – bekræftelser. Nøjes med at skrive de skills, som er på højde med din drøm og hvor du virkelig kan gøre en forskel. Og lav derefter et godt benarbejde for at hive endorsements hjem til de få vigtige skills.

5 Få andre til at prale med dig

Anbefalinger fra andre er den højeste troværdighedsfaktor du kan opnå. Kan du få, eller har du allerede, sådan nogle, så sørg for at få dem ind på din LinkedIN profil. Husk, at dine anbefalere selv skal ind på LinkedIN og skrive anbefalingen. Du kan lokke dem med, at deres egen profil bliver mere kendt, når de optræder med navn, titel og foto under din profil.

6 Skarp LinkedIN-profil

Under accomplishments kan du beskrive projekter, sprogfærdigheder og medlemskaber af faglige organisationer. Igen: Skær ind til benet. Nøjes med at prale med det, du gerne vil kendes på nu.

7 Interessernes kludetæppe

De fleste af os spænder utrolig vidt i interesser, og der kan nemt dukke de særeste interessegrupper op her, hvor LinkedIN bruger tilfældighedsprincippet for at belyse nogle af dine interesser. Pas på med at følge konkurrenter. Du kan ende med at blive levende reklamesøjle for dem i dette afsnit. Gå ikke for langt i selvcensur, men vær kritisk med hvilke grupper, virksomheder og personer, du følger.

Undskyld sprog-forvirring

Undervejs i denne artikel har du nok bemærket, at jeg har vaklet mellem danske og engelske profil-betegnelser. Det skyldes, at min LinkedIN-profil oprindelig kommer fra den engelsksprogede udgave.

Tid til en forårsrengøring

Du har måske udfyldt din LinkedIN-profil for længe siden. Hvad så med en frisk forårsrengøring?

Sæt især kræfterne  ind på at være konkret, skarp, sjov og anderledes i valget af overskrift, jobtitel og uddannelse. Det er de første tre ting, de besøgende ser på din profil. Gør det til en vane at friske profilen op et par gange om året, f. eks. I forbindelse med overgangene mellem sommertid og vintertid.

Brug også gerne overskrift og de øverste linier i summary til kortvarigt at opreklamere f. eks. en stor produktlaunch eller en anden projektnyhed, som du er særlig stolt af og som er lige på trapperne.

Her er dobbelt gevinst: Din LinkedIN-profil kommer til at give indtryk af en dynamisk og engageret person, og samtidig får du markedsført et projekt, som du brænder for.

Vær med i samtalen!

Et 50 år langt arbejdsliv i foreninger, organisationer og virksomheder har lært mig, at kommunikation og frem for alt samtale er det smøremiddel, der sørger for, at arbejdet bliver gjort og målene nået. Kommunikation er ikke noget, vi bare kan fra fødselen af.
Vi kan derimod lære det, og vi kan i høj grad blive bedre til det.
Du får essensen af det i nyhedsbrevet Fundet! Skriv dig op her

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>