Få historien læst op [6:35]
Jo mere firmanavnet fortæller, des mindre behøver du forklare dig overfor kunderne. Derfor skal du vælge
- et navn der direkte eller indirekte fortæller hele historien: hvem gør hvad for hvem og hvorfor
- et navn som appellerer til den slags kunder, du gerne vil have
- et navn som vækker behagelige associationer på et følelsesmæssigt plan
- et helt nyt ord eller begreb, som du selv opfinder
- en usædvanlig sammensætning af to velkendte ord eller begreber
- et navn der nemt kan genfortælles i et logo (som Apple logoet herover)
Produkt, person eller nonsens?
Hvis din kommende virksomhed er totalt ukendt, så peger flaskehalsen på at navnet skal henvise til det produkt eller den service, som du udbyder. Altså produktnavn eller servicenavn.
Hvis du har et flot personnavn, skal det selvfølgelig med på bordet som et muligt navn til virksomheden.
Men hvis virksomheden på et tidspunkt skal sælges, så er det måske bedre med et nonsens-navn. Et navn som f. eks. Google.
Husk at navnet også skal være
- nemt at se,
- nemt at høre,
- nemt at stave,
- nemt at udtale
- nemt at huske.
Derfor skal du ikke bruge for meget tid på at gruble over firmanavnet: Noget helt andet afgør, om dit firmanavn bliver husket
Firmanavnet skal være ledigt
Husk at undersøge, om andre har taget navnet før dig. Søg på Google: Findes der andre med samme firmanavn, findes de her.
Hvis et andet firma med samme navn allerede eksisterer, behøver det ikke være et problem. Firmaet opererer måske i en helt anden branche eller et helt andet land.
Eksempel:
Da jeg valgte navnet Dialogdesigneren, troede jeg at jeg havde lavet en genial kobling af dialog og design. Det viste sig hurtigt at jeg var mindre end genial. Begrebet dialogdesign har eksisteret længe som en faglig disciplin inden for telebranchen. Men ikke Dialogdesigneren. Så dén variant nappede jeg!
Er firmaet med det samme navn tættere på dig geografisk eller branchemæssigt, bør du nok finde et andet navn. Det kan være kostbart og tidkrævende at blive sagsøgt for navnetyveri.
Domænenavnet skal også være ledigt
Nu skal du undersøge om dit domænenavn er ledigt. Det gør du her: simply.com eller hos din egen domæneudbyder.
Der findes et hav af domæneendelser, men prøv at holde dig til de mest kendte: .dk, hvis du sælger i Danmark, og .com, hvis du sælger internationalt.
Mange af de alternative domæneendelser som .net og .nu kan godt give mening, hvis ens firmanavn i forvejen er et velkendt brand. Så vil kunderne finde det uanset hvad.
Men når man er ny og ukendt, er det NO GO.
Hvis det giver specielt god mening, eller hvis det rammer en del af dit firmanavn, så kan det måske godt betale sig at have en domæneendelse som denne: hellerup.taxi eller critical.news.
Men ellers er det sådan, at folk er vanedyr, og de er i den grad vænnet til, at domænenavne altid ender på .dk eller .com. Ender dit domænenavn på noget andet end det velkendte, risikerer du, at kunder bliver forvirrede og skriver forkert.
Og vinderen er ...
Efter al denne research står du med måske tre eller fire navne at vælge imellem. Hvad vælger du så?
Vælg det navn, som passer bedst på de krav du stillede i starten. Samtidig bør navnet ligge godt i munden. Det skal være nemt at sige i telefonen uden at blive misforstået.
Professionelle konceptudviklere bruger uger og måneder på at udvikle et firmanavn. Så lang tid har du ikke, men brug alligevel mindst et par dage på sagen. Og husk at sove på det.
Inden du beslutter dig endeligt, bør du også prøve navnet af på levende personer. Prøv det af på din familie, dine venner og allerhelst nogle af dine kommende kunder.
Bonusinfo
Du kan også finde navne-værktøjer online. Dem får du links til, når du kontakter os via formularen ovenfor.
Prøv vores webdesign for selvstændige – der får du det hele med incl. hosting og domæne
Hej Torben. Send mig dit bedste telefonnummer i en privat besked (til +45 50535251) og vi kan tage os en uddybende snak om det.
Hej jeg mangler et navn til et nyt produkt,er der noget i kan hjælpe med??