Firmanavnet og 5 kreative måder at finde det helt rigtige

feb 01

Firmanavnet skal fortælle
en lille historie

Få historien læst op

Jo mere firmanavnet fortæller, des mindre behøver du forklare dig overfor kunderne. Derfor skal du vælge

  • et navn der direkte eller indirekte fortæller hele historien: hvem gør hvad for hvem og hvorfor
  • et navn som appellerer til den slags kunder, du gerne vil have
  • et navn som vækker behagelige associationer på et følelsesmæssigt plan
  • et helt nyt ord eller begreb, som du selv opfinder
  • en usædvanlig sammensætning af to velkendte ord eller begreber
  • et navn der nemt kan genfortælles i et logo (som Apple logoet herover)

Hej-hallo! Må jeg lige afbryde et øjeblik? Har du overvejet at firmanavnet måske er det allermindste problem for dig og din virksomhedsidé? Begynd med at læse mine højaktuelle artikler om at navigere i Corona-krisen som erhvervsdrivende

maj 10, 2020

Corona-guide 4 er skrevet af den australske immunolog og forsker, dr. Erin Bromage. Bromage ...

Få det hele med ...

Produkt, person eller nonsens?

Hvis din kommende virksomhed er totalt ukendt, så peger flaskehalsen på at navnet skal henvise til det produkt eller den service, som du udbyder. Altså produktnavn eller servicenavn.

Hvis du har et flot personnavn, skal det selvfølgelig med på bordet som et muligt navn til virksomheden.

Men hvis virksomheden på et tidspunkt skal sælges, så er det måske bedre med et nonsens-navn – et navn som f. eks. Google.

Husk at navnet også skal være

  • nemt at se,
  • nemt at høre,
  • nemt at stave,
  • nemt at udtale og
  • nemt at huske.
  • Firmanavnet skal være ledigt

    Husk at undersøge, om andre har taget navnet før dig. Søg på Google: Findes der andre, findes de her.

    Hvis et andet firma med samme navn allerede eksisterer, behøver det ikke være et problem. Firmaet opererer måske i en helt anden branche eller et helt andet land.

    Da jeg valgte navnet Dialogdesigneren troede jeg at jeg havde lavet en genial kobling af dialog og design. Det viste sig hurtigt at jeg var mindre end genial. Begrebet dialogdesign har eksisteret længe som en faglig disciplin inden for telebranchen – men ikke Dialogdesigneren. Så dén variant nappede jeg!

    Er firmaet med det samme navn tættere på dig geografisk eller branchemæssigt, bør du nok finde et andet navn. Det kan være kostbart og tidkrævende at blive sagsøgt for navnetyveri.

    Bonusinfo: 


    Du kan også finde navne-værktøjer online. Her får du en oversigt over de bedste:

    1.

    Shopify.com er et af verdens største communities for webshop-startere og viderekomne. Shopify-bloggen har flere artikler om, hvordan du finder på firmanavnet. Shopify.com har selvfølgelig også et navneværktøj

    2.

    Hvis du gerne vil have et navn, som fortæller kunden, hvad du hjælper med, så er både Gospaces og Wordoid rigtig gode værktøjer.

    3.

    Vil du i ét klik opfinde det gode navn, og samtidig tjekke, om domænet er ledigt, skal du bruge  Domainr.

    Domænenavn skal også være ledigt

    Nu skal du undersøge om dit domænenavn er ledigt. Det gør du her: simply.com eller hos din egen domæneudbyder.

    Der findes et hav af domæneendelser, men prøv at holde dig til de mest kendte: .dk, .com, .net eller .nu.

    Hvis det giver specielt god mening, eller hvis det rammer en del af dit firmanavn, så kan det måske godt betale sig at have en domæneendelse som denne: hellerup.taxi eller critical.news.

    Men ellers er det sådan, at folk er vanedyr, og de er i den grad vænnet til, at domænenavne altid ender på .dk eller .com. Ender dit domænenavn på noget andet end det velkendte, risikerer du, at kunder bliver forvirrede og skriver forkert.

    Denne artikel er den absolut mest læste her på siderne. Det er også en af de eneste artikler på dansk om firmanavnet. Kan den gøres endnu bedre? Hvad synes du? Giv mig dit bud i beskedfeltet … Jeg sætter en god 12-års på højkant til det bedste svar!

    Og vinderen er ...

    Efter al denne research står du med måske tre eller fire navne at vælge imellem. Hvad vælger du så?

    Mange iværksættere og selvstændige er i tvivl: Skal jeg satse på Facebook eller hjemmeside eller begge dele? Er du også i tvivl, så find svaret her

    Vælg det navn, som passer bedst på de krav du stillede i starten. Samtidig bør navnet ligge godt i munden.  Det skal være nemt at sige i telefonen uden at blive misforstået.

    Professionelle konceptudviklere bruger uger og måneder på at udvikle et firmanavn. Så lang tid har du ikke, men brug alligevel mindst et par dage på sagen. Og husk at sove på det.

    Inden du beslutter dig endeligt, bør du også prøve navnet af på levende personer. Prøv det af på din familie, dine venner og allerhelst nogle af dine kommende kunder.

    Du er også meget velkommen til at teste dit kommende firmanavn hos mig. 
    Gratis og uden forpligtelser af nogen art. 
    Send mig bare en
    email. Hvis du ikke gider skrive, så svarer jeg også på opkald

    Vil du gerne vide, hvordan du skriver en blogartikel, som får folk til at læse mere end overskriften, som bliver delt og genbesøgt? Så find svaret her

    Troværdighed dannes af fem
    grundstoffer: Kan du dem?

    Konvertering og salg: Så meget hjerteblod koster det

    Kundeprofil: Hvordan du finder dine første 2 kunder

    Testimonials: Overlad markedsføring
    til dine kunder

    Spørgsmål er samtalens brændstof: Hvad er dit oktantal?

    Leave a Comment:

    Leave a Comment: