Firmanavnet og 5 kreative måder at finde det på [opdateret]

mar 17

Firmanavnet skal fortælle en historie

Jo mere firmanavnet fortæller, des mindre behøver du forklare dig overfor kunderne. Omvendt kan navnet også blive for konkret: Valby Vintransport er måske for snævert den dag, hvor du også kører i Vigerslev og Rødovre, eller den dag, hvor du vælger at udvide transportforretningen med andre gode sager.

Derfor skal du vælge

  • et navn der direkte eller indirekte fortæller hele historien: hvem gør hvad for hvem og hvorfor
  • et navn som appellerer til den slags kunder, du gerne vil have
  • et navn som vækker behagelige associationer på et følelsesmæssigt plan
  • et helt nyt ord eller begreb, som du selv opfinder
  • en usædvanlig sammensætning af to velkendte ord eller begreber

Men husk at navnet også skal være nemt at se, nemt at høre, nemt at udtale og nemt at huske.

Online værktøjer hjælper dig med at finde firmanavnet

Shopify.com er et af verdens største communities for webshop-startere og viderekomne. Shopify-bloggen har naturligvis indtil flere blogindlæg om, hvordan du starter virksomhed og finder på firmanavnet.Shopify.com har selvfølgelig også et navne-værktøj.

Hvis du gerne vil have et navn, som fortæller kunden, hvad du hjælper med, er både Gospaces og Wordoid rigtig gode værktøjer. Vil du i ét klik opfinde det gode navn, og samtidig tjekke, om domænet er ledigt, skal du bruge Domainr.

Er firmanavnet ledigt?

Husk at undersøge, om andre har taget navnet før dig. Søg på Google: Findes der andre, findes de her.

Hvis et andet firma med samme navn allerede eksisterer, behøver det ikke være et problem. Firmaet opererer måske i en helt anden branche eller et helt andet land.

Da jeg valgte navnet Dialogdesigneren troede jeg at jeg havde lavet en genial kobling af dialog og design. Det viste sig hurtigt at jeg var mindre end genial. Begrebet har eksisteret længe som en faglig disciplin inden for telebranchen, og flere systemudviklere markedsfører et produkt ved navn Dialogdesigner – men ikke Dialogdesigneren. Så dén variant nappede jeg!

Er firmaet med det samme navn tættere på dig geografisk eller branchemæssigt, bør du nok finde et andet navn. Det kan være kostbart og tidkrævende at blive sagsøgt for navnetyveri.

Er domænet ledigt?

Nu skal du undersøge om domænet er ledigt. Det gør du her: unoeuro.com eller hos din egen domæneudbyder.

Der findes et hav af domæneendelser, men prøv, selvom det er svært, at holde dig til de mest kendte: .dk, .com, .net eller .nu.

Hvis det giver specielt god mening, eller hvis det rammer en del af dit firmanavn, så kan det måske godt betale sig at have en domæneendelse som denne: hellerup.taxi.

Men ellers er det sådan, at folk er vanedyr, og de er i den grad vænnet til, at domænenavne altid ender på .dk eller .com. Ender dit domænenavn på noget andet end det velkendte, risikerer du, at kunder bliver forvirrede og skriver forkert.

Og vinderen er …

Efter al denne research står du med måske tre eller fire navne at vælge imellem. Hvordan vælger du så?

Vælg det navn, som passer bedst på de krav du stillede i starten. Samtidig bør navnet ligge godt i munden, så du nemt kan sige det i telefonen uden at blive misforstået.

Du skal vide, at professionelle konceptudviklere bruger uger og måneder på at udvikle et firmanavn. Så lang tid har du ikke, men brug alligevel mindst et par dage på sagen. Og husk at sove på det.

Inden du beslutter dig endeligt, bør du også teste navnet på levende personer. Prøv det af på din familie, dine venner og allerhelst nogle af dine kommende kunder.

God navnejagt!

Vil du være med til at udforske, hvad en åben dialog kan gøre for os, vore relationer og vores business, så abonnér på mit nyhedsbrev og få værdifulde øvelser i indbakken.

Leave a Comment:

Leave a Comment: