Landingssiden Foto ved Sam Lim, pexels.com

Landingssiden er den side som kan afgøre forskellen på succes og fiasko for hele din hjemmeside. Så læs hellere hele svaret. Det kommer her

Hvad er det ubetinget sværeste ved at formidle en startup, iværksætter, virksomhed eller forening igennem en hjemmeside?

Det er at finde ud af, hvordan hjemmesiden bliver fundet af de mennesker, som den er tiltænkt.

Det er ikke nok at vise navn, ydelse, foto eller andre visitkort-elementer. De skal selvfølgelig være dér. Sandelig skal de det. Men det er ikke dem, der garanterer at de rigtige mennesker finder frem til din nye – eller gamle – hjemmeside.

Det er heller ikke nok at beskrive din ydelse, dit formål, din pris og andre detaljer om virksomheden, foreningen eller den gode sag.

Det er ikke engang nok at fortælle hvad du arbejder med og hvem du løser opgaver for! Og det spørgsmål er ellers svært nok at få besvaret godt og brugbart.

Svaret skal være indlysende for alle andre end dig selv

Jamen, indvender du måske, svaret er da nemt nok. Det er indlysende. Det er meget enkelt.

Ja, det er indlysende for dig selv!

Ja, det er meget enkelt – for dig selv!

Men hvad sker der inde i hovedet på de mennesker, som du gerne vil hjælpe? Hvordan oplever de det problem, som du er så god til at hjælpe dem med at få løst?

  • Hvorfor er det en sten i skoen?
  • I hvilke situationer er den sten allermest upraktisk?
  • Hvad kan være den dybere årsag til, at de alligevel affinder sig med at gå rundt og halte med lige nøjagtig dén sten i skoen?

Den lange og nødvendige omvej til svaret

Når du har været den omvej omkring spørgsmålet, hvad gør jeg og hvem gør jeg det for, så er der lidt større chancer for, at dit svar på spørgsmålet bliver set. Og at svaret rammer renere end de svar, som mange af dine konkurrenter eller kolleger giver på det samme spørgsmål.

Det er ikke gjort med at forestille sig ting og at gætte sig frem. Du skal allerhelst være i kontakt med et par levende eksemplarer. Snakke med dem. Spørge dem om alt mellem himmel og jord. Og blive bedre til at forstå dem. Forstå deres situation. Deres behov. Deres måde at tænke og handle omkring dette behov. Tilmed deres måde at overse, negligere eller fortrænge dette behov.

Landingssidens svar skal være vel researchede

Det er spørgsmål som de nævnte landingssiden svarer på.

Du skal også have set på, hvordan personer i din målgruppe rent faktisk formulerer sig, når de endelig sætter sig til tasterne og googler efter et svar på deres behov.

Det kan du aflæse i diverse SERP-apps – Search Engine Result Page App. Disse apps viser real-life eksempler på, hvordan din målgruppe formulerer sig, når de sætter sig til tasterne for at søge efter en løsning på deres problem.

Begge dele går forud for en god og relevant besvarelse af kernespørgsmålet, hvad gør jeg og hvem gør jeg det for? Altså, både det konkrete fysiske møde med repræsentanter for målgruppen og det researchbaserede online studie af din målgruppe.

Når du har samlet viden og indsigt nok til at udtømmende svar, så har du godt og relevant stof til forsiden af din hjemmeside. Og til landingssiden!

For det er – i første omgang – det som landingssiden svarer på:

Hvad gør vi her og hvem gør vi det for?

Første halvdel af svaret kan være meget kortfattet og præcis. Den skal helst følges op med en længere, uddybende forklaring. I den uddybende forklaring kan du igen støtte dig til din hårdt erhvervede indsigt i målgruppen og dens psykologi.

Og du kan svare på spørgsmål 2:

Hvorfor er det vigtigt, hvilken forskel gør det?

Igen: Giv et kort svar og et længere svar.

Nu er tiden kommet, hvor de fleste landingssider præsenterer deres første “call2action” – handlingsanvisning. Og det er fornuftigt. Hvorfor? Fordi du sandsynligvis allerede har trykket på de rigtige knapper, og en eller to af dine læsere er faktisk klar til at gøre noget – lige nu.

Altså – kald på deres handling med en kontaktform et telefonnummer eller et helt tredje dialogværktøj.

Det tredje punkt på landingssiden henvender sig til tvivlerne.

“Joo,” siger de. “Det kan jo alt sammen være meget godt, men hvordan kan vi nu være sikre på, at det rent faktisk passer?”

Når de spørger sådan, så er det altid det her de mener:

“Hvem har prøvet den anbefalede løsning og hvad siger de om den?”

Ofte skal det også skæres ud i pap for dem, hvad løsningen kan tænkes at medføre i lige præcis deres liv: “Hvad kan den her løsning gøre for mig? Hvordan sikrer den mig et nemmere liv? Færre bekymringer? Flere penge? Mere succes? Den hemmelige opskrift? Genvejen?”

Når du har svaret to gange på de her spørgsmål – en gang i kort form, en gang i lang form – så er de klar til at høre kaldet igen: “Tryk på denne knap og få et bedre liv”.

Erstat selv “et bedre liv” med “bedre resultater”, “flere kunder”, “mere loyale kunder” etc.

Efter call2action nummer 2 er det tid til at få overstået formaliteterne:

Hvad koster det?

Husk her en meget vigtig ting, som de fleste glemmer. Det er ikke din pris, de spørger til. Og slet ikke din timeløn. Eller prisen på dit klippekort. Glem det!

Det, som de gerne vil vide, er hvad det koster for dem selv. Målt i penge. Målt i tid eller indsats. Målt i risiko. Og det er dit job nu at overbevise dem om, at det virkelig er alle pengene, al sliddet og hele risikoen værd.

Hvordan kan jeg betale?

Selvom det ikke altid drejer sig om en handel her og nu, så vil de alligevel gerne vide besked. Det er ét af signalerne om ordentlighed og troværdighed, at du har tjek på priserne og betalingsprocedurerne. Derfor skal det altid nævnes.

Hvad er handelsbetingelserne?

Ikke, at de gider læse handelsbetingelserne, men de skal jo stå der og være til rådighed for den øjeblikkelige stillingstagen. Ligesom GDPR-deklarationen.

Hvis du eventuelt skulle høre til det forsvindende mindretal, som rent faktisk selv forfatter nogle gode handelsbetingelser og udnytter det til at få nævnt et par ekstra salgsargumenter, så er det også lige nu, du skal fortælle dem, at der er gode grunde til at læse det, som de ellers plejer at springe over.

Og hvis du er rigtig smart, så gør du noget, som ingen andre i kongeriget til dato har gjort (indtil de læste denne artikel):

Du sætter et call2action og et link i dine handelsbetingelser!

Du kan gøre en side, som ingen plejer at læse, til en landingsside. Tænk lige lidt over det.

Til sidst

viser du hvem du er, og hvor nærværende du er, ved at flashe dit telefonnummer oppe, nede, højre, venstre og i midten. Gerne med “tel-link”, så de kan ringe dig op med et enkelt tryk på deres smartphone.

Læs mere her om hvordan vi laver en hyper responsiv hjemmeside

Klip ud og hæng op på et meget synligt sted

1 Hvad gør vi her og hvem gør vi det for?

2 Hvorfor er det vigtigt, hvilken forskel gør det?

3 Hvem har prøvet det og hvad siger de om det?

4 Hvad kan det gøre for dig? (velvære, status, indsigt, kontakt, netværk)

5 Hvad koster det?

6 Hvordan kan jeg betale?

7 Hvad er handelsbetingelserne?

8 Hvordan får jeg telefonisk kontakt?


© www.dialogdesigneren.dk

Vær med i samtalen!

Et 50 år langt arbejdsliv i foreninger, organisationer og virksomheder har lært mig, at kommunikation og frem for alt samtale er det smøremiddel, der sørger for, at arbejdet bliver gjort og målene nået. Kommunikation er ikke noget, vi bare kan fra fødselen af.
Vi kan derimod lære det, og vi kan i høj grad blive bedre til det.
Du får essensen af det i nyhedsbrevet Fundet! Skriv dig op her

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>