Corona-guide 3: Corona-krisen er i høj grad en økonomisk krise

maj 05

Corona-krisen er hele vejen igennem en økonomisk krise, ikke mindst for de selvstændige. De er – alt andet usagt – de først ramte og de hårdest ramte. Det kan være at du mener noget andet. Så er resten af denne artikel uinteressant for dig.

Du skal som selvstændig naturligvis gøre alt, hvad du kan for at få del i de statslige hjælpepakker. Og sørg for at få al den hjælp til det, du behøver, fra revisor og bogholder.

Men det er kun én af dine nye tidrøvere. Den kortsigtede. En anden er opgaven at nytænke din forretning. Den opgave er langsigtet. Hvordan du løser den, kommer til at afgøre, om din forretning overlever. Og du har desværre ikke god tid.

Sagen er, at 10 procent af dine kunder allerede er officielt registreret som arbejdsløse. Efter få uger med Corona-krise. Om yderligere en måned kan det være 20 procent. Er du forberedt på dén omsætningsnedgang? Kan du nå at blive det?

De 80-90 procent, som ikke er fyret endnu, er allerede mere tilbageholdende med at købe og investere end vi har oplevet det siden børskrakket i 1929.

Genåbning på halv kraft

Så selv når samfundet lukkes op igen, vil det på mange ledder og kanter være på halv kraft.

Genåbningen af samfundsliv og erhvervsliv kommer heller ikke til at betyde tilbagevenden til normale tilstande. Google og Facebook, som i forvejen sad på det meste af mediemarkedet, har erobret yderligere terræn i løbet af disse få, forvirrede uger. Amazon.com og Nemlig.com har begge taget endnu en kæmpe bid af detailmarkedet, mens dagligvarebutikker var lukkede og supermarkederne kørte på halv kraft.

Hvis du er i en branche, hvor det handler om at se andre mennesker i øjnene, coache dem, instruere dem, undervise dem, underholde dem – så bliver der helt sikkert ikke nogen tilbagevenden til normale tilstande.

  • Hvordan vil du udøve dit erhverv i morgen og om et år?
  • Hvordan vil du tjene til huslejen – både erhvervslejen og den private?

Jeg håber du er klar over, at jeg ikke stiller disse spørgsmål for at være ondskabsfuld eller for at fremstille mig selv som en slags orakel.

Jeg ved nøjagtig lige så lidt som alle andre om, hvordan vi kommer til at klare os på dybt forandrede betingelser. Men jeg ved, at det bliver svært. At det kræver masser af knofedt. Og at tænkemåder og vaner fra i går skal droppes i en h……. fart.

Tænk helt forfra

Tænk helt forfra på disse punkter:

Kompetencer: Hvad kan jeg i grunden og hvem kan det være værdifuldt for?

Metode: Hvordan kan min ekspertise produceres, tilbydes, distribueres og sælges smartere? (Ikke bare billigere, faktisk helst ikke billigere!).

Skalering: Hvor kan jeg finde flere af den slags kunder, som jeg allerede tiltrækker? Findes den samme efterspørgsel i Norden, i EU, globalt?

Netværk: Hvordan kan jeg meningsfuldt indgå i fællesskaber, hvor vi både supplerer og hjælper hinanden med at skabe udvikling, nytteværdi og omsætning?

Online: Masser af showrooms og butikker er, om ikke lukkede, så i hvert fald hæmmede af reglerne om social afstand. Tænk godt over spørgsmålet, om showroom og salg med fordel kan flyttes online.

Ny strategi på en uge

Jeg hjalp i efteråret 2019 historiefortælleren og foredragsholderen Jens Peter Madsen med at indrette et lille hjemmestudie i landsbyen Davinde nær Odense. For os var det en leg med en vision om at fortælleren selv kunne producere sine videoer og podcasts. Vi havde ingen som helst anelse om, hvad det ville komme til betyde få måneder senere.

Den 12. marts i år indførte regeringen den store Covid-19 nedlukning af samfundet. På mindre end en uge blev alle engagementer og foredrag aflyst eller udsat. Men hjemme havde han jo det lille enmands-tv-studie, og det kan nok være at studiet kom i omdrejninger.

Jens Peter Madsen indtalte en række nye fortællinger til forlaget storybox.dk, og han lancerede Fortælletime DIREKTE, der med to faste ugentlige sendetider på Facebook og Youtube og med gæster i studiet bringer historiefortælling ud til de små hjem, til hjemsendte og karantæneramte, til plejehjem, til hospitaler osv.

Og helt ny forretningsmodel

Til efteråret er Jens Peter Madsen klar med et tilbud til aftenskoler, oplysningsforbund og andre foredragsarrangører om at levere foredrag som webcast, når det skønnes for risikabelt at samle deltagere indendørs. Og det skøn vil helt sikkert falde ud efter forsigtighedsprincippet. Hvilken virksomhed eller forening vil kunne overleve en tur i medierne med historien, “Her startede smitte-kæden”.

Jens Peter Madsen var heldig. Han havde allerede haft tre-fire måneder til at fumle med og øve sig i den ny teknik. For godt nok er det Fyns mindste tv-studie, men derfor kan teknikken jo godt drille.

Men held eller ej – Jens Peter Madsen tøvede ikke med at vende sin forretningsmodel 180 grader. Og det er noget, alle virksomheder og foreninger med et publikum kommer til at gøre.

Jo før du får gentænkt din strategi og handlet på det, jo større er chancen for at overleve. Som person, som brand og som virksomhed.

Sats seriøst på arbejdsfri indtægt

Hvis ikke du har gjort det før, skal du omgående i gang med at investere.

Skær ned på dit forbrug og dine udgifter, hvor du kan, og sæt pengene til at yngle. Lån dem ud til de børsnoterede virksomheder, som står til at klare sig helt fint, mens andre krakker og bukker under i krisen. De findes faktisk, overleverne!

Hvis du har frie midler i banken eller en kapitalpension, som du kan indfri før tid, så gør det, og sæt pengene til at yngle.

Hvorfor nu det? Er det ikke det rene galimatias at begynde at spare op i en situation, hvor pengene fosser ud og job/virksomhed hænger i en tynd tråd?

Det er IKKE galimatis. Det kaldes tabsminimering. Det handler helt banalt om at beskytte de penge, som du ikke har tabt endnu og som du ikke foreløbig er nødt til at trække på for at betale dine regninger. Efter et år med 100.000 kroner i den rigtige aktie, kan du have 110.000 eller 115.000 kroner. Det svarer til at du nu kan overleve 13 måneder i stedet for 12.

Det er måske lige præcis den 13. måned som gør, at din familie eller din virksomhed holder skruen i vandet længe nok til at komme ind i mere sikkert farvand.

Corona-krisen er tilmed det mest optimale tidspunkt for investering. Aktiemarkedet panikker mere og mere, og nogle objektivt set sunde virksomheder påtvinges med mellemrum en aktiekurs, som der står udsalg på med skrigende sort-gul farve.

Hvis du har den slags penge i størrelsesorden fra 100.000 kroner og op, eller hvis du kan stramme dit forbrug så meget, at der er 10.000 kroner til overs hver måned, så skal du investere i aktier.

Du kan lære, hvad du har brug for at vide, her.

Leave a Comment:

Leave a Comment: