TV-satsning skal sikre nyt pengeflow til ekstrabladet.dk 

sep 01
Ekstra Bladets tv-reporter Rikke Hartmann
“Om to-tre år skal TV udgøre mindst en fjerdedel af Ekstra Bladets omsætning,” siger bladhusets tv-direktør Thomas Stokholm

AF CARSTEN LEGAARD

De store mediehuse i Danmark præsterer for tiden akrobatik i verdensklasse. Mens oplagstallene på de trykte medier rasler ned, vinder de mest offensive af medierne nyt schwung i online udgaverne, så omsætningen bliver grebet i sit fald og sendt på nok en lufttur.

Ekstra Bladet er et rigtig godt eksempel på denne trend. Formiddagsavisen står for et af de mest drabelige oplagsdyk i dagbladenes historie, men online udgaven ekstrabladet.dk har de senere år befæstet sin position som det mest besøgte digitale medie i Danmark efter dr.dk.

Avisen har tilmed trykket tv2.dk ned på en tredjeplads. Hvad er der sket?

En god del af forklaringen skal netop søges i ekstrabladets målrettede arbejde med tv som en topprioriteret del af bladhusets digitale strategi.

“Om to-tre år skal TV udgøre mindst en fjerdedel af Ekstra Bladets omsætning, og vore tv-produkter kan ses på web, i apps og måske via partnerskab med en broadcaster eller en kabel-tv-partner,” fortæller bladets tv-direktør Thomas Stokholm.

Markant oprustning

TV-direktøren har hen over sommeren stået i spidsen for en markant tv-oprustning på ekstrabladet.dk med en række nye magasinformater og en helt ny dreng i klassen – avisens egne live-tv-produktioner indenfor nyheder, underholdning og sport.

“Vores mantra på redaktionerne lyder: Hvis historien kan vises på tv, så skal den også dækkes af tv-reportere. Det helt store skifte er, at vi går mod mere og mere egenproduktion. TV ud af bladhuse har i mange år været Youtube klip, dværge med store tissemænd der hopper ud foran toget. Det skal stadig være der, men en større del skal være egenproduceret og det skal være bedre designet produktion,” siger Thomas Stokholm.

“Men vi skal stadig lave tabloide nyheder, sport og underholdning på EB-måden.”

Tabloid definerer Thomas Stokholm sådan her: “Lidt sjovere, lidt grovere, lidt hårdere, lidt mere live og mere udfordrende.”

Møder før, går senere hjem

“Vi er ikke bange for at afprøve grænser, også de grænser, som broadcast har sat for tv-kigning. På Christiansborg, når alle de andre slukker deres kameraer, fortsætter vi med at filme. Politikerne kommer altid ud af mødeværelset igen. Vi er der, når de kommer ud. Og sker der noget uventet, står vi parat og skal ikke først til at tænde for kameraerne. Vi skal heller ikke afvikle nogle andre historier, før vi kan vise indslaget. Vi kan gå direkte på.”

Ekstrabladet.tv vil også prøve grænser af i samarbejdet med bladhusets kommercielle partnere:

Nye kommercielle partnerskaber

“Vi går efter redaktionelle formater, hvor det er helt naturligt at en annoncør eller samarbejdspartner er med, for eksempel et datingformat med en dating-udbyder, et spilleformat hvor en odds-udbyder er med, et rejseformat med en rejseudbyder… Annoncørerne vil gerne udfordres og være med til at udvikle nye programkoncepter,” siger Thomas Stokholm.

De berømte stålskotter mellem redaktionel og kommerciel råderet står dog endnu, understreger tv-direktøren:

“Det skrives i alle kontrakter at vi har hånd og halsret over materialet og at vi har final call på de redaktionelle beslutninger.”

TVs bidrag til ekstrabladets økonomiske omsætning skal først og fremmest komme fra annoncørerne, ikke fra brugerbetaling.

“Strategien er at tv som hovedregel er gratis,” siger Thomas Stokholm og tilføjer: “Enkelte produktioner kan optræde på betalte flader som Ekstra. Jeg vil heller ikke afvise, at vi engang udvikler betalte formater, men tv som sådan er gratis, og det der var gratis i går, er også gratis i dag.”

På job med Ekstra Bladet TV

Monitors udsendte fik et levende indblik i Ekstra Bladet TVs måde at prioritere nyheder på, da vi 14. august klokken 10 gik med reporter Rikke Hartmann og fotograf Lasse K. Hansen i forligsinstitutionen. På det tidspunkt havde DBU og Spillerforeningen forhandlet ny overenskomst i 24 timer. Der var fem timer tilbage at forhandle i.

Det store rykind af pressefolk ventedes først kl. 15, hvor et forhandlingsstop var annonceret. Her ville parterne enten komme ud med et resultat – eller et forhandlingssammenbrud.

Så her midt på formiddagen var der meget, meget stille i Forligsinstitutionen på Sankt Annæ Plads. Bortset fra et ydmygt hjørne, hvor Ekstra Bladets udsendte duo havde indrettet et lille mobilt studie med et simpelt klap-op whiteboard.

Da jeg kom ind, stod fotograf Lars K. Hansen og indstillede sit Sony dv-camera. På gulvet under ham knælede reporter Rikke Hartmann over en bunke spillekort med portrætter af en række superliga-spillere. Ved siden af hende knælede sportsjournalist Mads Glenn Wehlast og hjalp med at skabe et overblik over, hvordan en holdopstilling hos for eksempel FCK ville se ud, hvis konflikten blev en realitet.

Derpå gik teamet i gang med at sende. Spillerkortene blev placeret på whiteboard, og så blev scenarierne ellers endevendt. Rikke fortalte om forhandlingerne på en baggrund af en lang mennesketom gang og en lukket dør. På alle vinkler brugte fotografen det forhåndenværende lys.

Efter live-interviewet med Ekstra Bladets sportsjournalist kom andre fodboldkendere forbi det lille mobilstudie i forligsinstitutionen og gav deres bud. Og det er ifølge TV-direktør Thomas Stokholm en typisk Ekstra Bladet prioritering: “Hvis vi kan hive gæster og kommentatorer direkte ind i en live-reportage på stedet, hvorfor så spilde krudt på at hive dem ind i et studie?” 

 

Artiklen har tidligere været bragt i branchemagasinet Monitor

Fakta

Danske online medier, antal brugere juli 2014

  1. krak.dk 1.731.407
  2. dr.dk 1.576.368
  3. ekstrabladet.dk 1.530.353
  4. tv2.dk 1.441.310
  5. dba.dk 1.359.853

Kilde: fdim.dk

Nye annonceformater

Ud over en række bannerannonce-formater kan du som annoncør vælge mellem et væld af tv-formater som “interstitial”, der betyder noget i retning af “imellem udsendelser” og “prerolls” eller “mixrolls”, der er et “sticky” annonce-videoformat, som afvikles før den udsendelse, du har klikket på. Disse rolls vises altid med en afbryderknap, men kan først afbrydes efter tre sekunders visning.

Kilde: ekstrabladet.dk

Leave a Comment:

Leave a Comment: