Live koncerter på nettet frisk fra lydstudiet

maj 26

MillFactory NuVenue lydstudiet bygger et video-lineup ind i studiet

Herefter kan musikere, som benytter studiet, tage videooptagelser med hjem, eller de kan live-streame en koncert til deres fans på nettet.

MillFactory NuVenue er udstyret med 8 robot kameraer, der kan betjenes fra kontrolrummet. Kameraerne kan bevæge sig og fokusere ligesom andre kameraer, men de afgiver ikke den mindste lyd – de forstyrrer altså ikke den kreative proces.

Der er displays i alle rum, så kunstneren kan være til at beslutte vinkel og beskæring på billederne, inden optagelserne går i gang.

Optagelserne fra en studiesession kan streames direkte til nettet eller optages til senere redigering og distribution. Udsendelsen kan være en pay-per-view eller endda direkte feed til Facebook.

MillFactory NuVenue tilbyder som en ekstra service in-house videoredigering og levering direkte til youtube og Vimeo.

Et ord fra Tim Christensen

I december sidste år var sangeren og komponisten Tim Christensen på besøg hos kollegaen og produceren Boe Larsen i pladestudiet MillFactory i København NV. Tim Christensen nævnte henkastet at han havde givet koncert på internettet via webcam.

Den lille bemærkning blev en åbenbaring for Boe Larsen og ledte direkte til, at produceren et halvt år senere åbnede verdens første pladestudie med videokontakt mellem de enkelte indspilningsbokse og med mulighed for at webcaste live-koncerter direkte fra studiet.

Millfactory NuVenue ligner ved første øjekast et almindeligt professionelt musikstudie, bortset fra at alle rum er udstyret med monitorer og Panasonic Robotkameraer. Det hele er bundet sammen af en komplet video infrastuktur med en 40×40 video router, video switcher, multiviewer m.v. Video-installationen kan også bruges til kommunikation mellem rummene, så fx trommeslageren i trommerummet kan se sangeren i vokalboksen.

Alle videooptagelser gemmes og logges via soft- og hardware fra belgiske Softron.

“Loggeren er guld værd, når man har husket at notere, at her var det gode take,” siger Boe Larsen fra Millfactory NuVenue. “Så skal bandet ikke sidde og lytte to timers optagelser igennem bagefter. De vigtige fem minutter er allerede mærket af.”

Erfaringerne indtil nu

“Vi har haft en testfase på en måneds tid og haft syv meget forskellige bands igennem. Erfaringerne er virkelig gode. Der har ikke været nogen problemer, og der er ellers røget nogle terabytes igennem …”

“Jeg tror ikke, at jeg kommer til at lave ret mange produktioner, hvor der ikke også indgår video,” siger Boe Larsen:

“Som musiker  lægger du stort set ikke mærke til, at kameraerne er der. Noget helt andet end, hvis der løber en kameramand rundt. Det giver nogle utrolige muligheder for at komme tæt på musikerne med kameraet.”

“Jeg ser det udfoldet på to måder.  Dels med streamede live-koncerter. Dels som add on ved studieoptagelse, hvor bandet får mulighed for at få en live videooptagelse oveni.

Vi har et  et band igennemMillfactory NuVenue hver anden dag. Det skaber enorme datamængder. Og det kræver et workflow, som er så tilpas stramt, at vi hurtigt kan få de brugte datamængder ud af huset.”

En mand styrer både lyd og billede

Video-setuppet hos Millfactory NuVenue  er leveret af Stjernholm og tæller bl.a. otte Panasonic robotkameraer, lige så mange monitorer samt router, switcher, multiviewer og logger. Hertil kommer et storage-system fra Caldigit.

“Vi har valgt at lave det, så de otte kameraer er mobile, de kan flyttes rundt i studiet på samme måde som mikrofoner,” fortæller Boe Larsen. 

Der er både manuelt fokus og autofocus på kameraerne fra Panasonic (HE2 og HE40). Men som Boe Larsen formulerer det: 

“Autofokus er ret godt, når man har otte kameraer at styre.”

Boe Larsen sætter kameraer op til den enkelte opgave i samme arbejdsgang som han sætter mikrofonerne op.

“Det er kun et lille merarbejde i forhold til en almindelig opstilling. Når vi afvikler live, er vi to mand på. Her skal der klippes og overvåges mere intenst.”

En genistreg

“Det er en genistreg, Stjernholm er kommet med. Det er baseret på et ingest-system. Vi har mulighed for at indspille otte prores-kanaler på en gang på den samme mac.

Det er så simpelt som at trykke på recordknappen, så er alle otte kameraer i gang.”

“En muliticam-logger følger med i hvilke kameravinkler der bliver valgt, hvad der bliver klippet undervejs osv. Når optagelsen er færdig, kan vi eksportere loggen til et redigeringsprogram, så ligger der allerede i importen et rough cut, og du kan begynde at finpudse. Det er et meget tight workflow i forhold til hvis du havde tre kameramænd løbende rundt med hvert deres SD-kort. 

Det har været enormt vigtigt for os at få lavet det workflow.”

Ikke uden Stjernholm

“Det har været en sjov opbygningsproces. Jeg har ikke kunnet gøre det uden Morten Stjernholm. Han er selv af musikerbaggrund og har siddet bag mikserknapperne, så han forstår hvad det er for en proces vi har herude. Så har han en teknisk viden, som jeg aldrig har mødt før. Han kaster sig frådende over ting, som ikke er gennemtestet, som er nye og banebrydende, og så tester han det helt i knæ.”

“Når jeg får noget herud i studiet, så er det ikke lige kommet ud af en kasse. Morten har leget løs med det i tre dage, så han ved, at det ter sig som det skal.”

“Hele vores snak om workflowet har været vanvittigt spændende. Det ping-pong,  vi har haft, er en stor del af grunden til, at vi nu står med et system, som i grunden virker ret enkelt, selvom det kan en masse ting.”

Hvad har det kostet ?

“Det har været en stor investering ligesom investeringen i vores Steinway-flygel. Tre til fem år, så skulle det gerne balancere i sig selv. Det lander så hos os på et tidspunkt, hvor udstyret er markant billigere end for bare nogle få år siden.”

“Hvis man tror på noget og kan se, at det er rigtigt, så skal man jo handle på det. Det kan godt være, at vi er de første, men om et år eller to er det alle steder.”

Audux er broadcast-partner

Boe Larsen fortæller at han til broadcast-delen arbejder sammen med det relativt nye danske firma Audux: 

“De har en genial løsning, hvor de kan webcaste vores liveproduktion eller live optagelser fra en koncert. Derudover har de en backend, der kan sælge billetter, afregne til Koda osv. Det er meget vigtigt for mig, at der er styr på ophavrettigheder og Koda-aftaler og sådan noget.”

Åbner en milliard muligheder

“Ud over optagelser og live koncerter kan vi lave foredrag, masterclasses. Nogle monitorer er koblet på Apple TV, så bandet lige kan smide en Youtube-video på.” 

“Hvis vi kigger en lille smule frem, så har vi live-feeds på Facebook, og du kan betale entré for at deltage sammen med 200 andre, du kan chatte med bandet, du kan kommentere soloen osv.

Det ligger jo lige rundt om hjørnet.  Det kræver selvfølgelig, at der kommer klikbetaling på Facebook, men det er nok heller ikke langt væk.”

“Jeg tror på, at nuet igen er ved at komme i høj kurs, også på nettet. Folk kan godt lide at se, at der er noget på spil, at det er nu, det sker…  Det er en høj tone, han går efter dér … når han det?”

Publikum er der

“Folk elsker at opleve musik. De går til koncerter hele tiden og kan sagtens forstå, at de skal aflevere 300 kroner i døren for at komme ind på Vega. Så hvorfor ikke flytte det ud på nettet,” lyder Boe Larsens overvejelse.

“Et lille eller mellemstort band har ofte en stor fanbase. Det store problem er at få forvandlet de fans til noget, som musikerne kan betale deres husleje med. Den eneste måde de kan tjene penge på er ved at tage ud og give koncerter.

Så tænker jeg: Det er her tingene smelter sammen. Der sidder måske 50 die hard fans i Brasilien og 20 i Finland, men jeg kan jo ikke tage til Finland og spille for 20. NuVenue giver musikerne en mulighed for at komme tæt på deres fans over hele verden, selvom der kun er én koncert på “turneen”.

“De kan gå i studiet herude. To måneder inden kan de begynde at sælge billetter. Så ser deres fans en live koncert. Når bandet går herfra, får de en harddisk med under armen med hele koncerten optaget, lyd i 96 kHz og otte kamera-vinkler. Added value!”

“Ambitionen er at få et stort flow  af bands igennem og gøre det så effektivt at det bliver til at betale.”

Musikbranchen skal omstrukturere

Vi sporer en ukuelig optimisme hos Boe Larsen. Hvor har han den fra?

“Jeg har det sådan, at enten skal man vælge at se positivt på det , eller også skal man  trække sig ud. Det duer ikke at være pessimist. Det får man ikke lavet fin musik af. Hvis du går en tur ned ad Nørrebrogade, så har alle hovedtelefoner på. Folk lytter musik som aldrig før. Vi har et praktisk problem med at musikerne har svært ved at leve af det. Der er en omstrukturering i gang, men grundtingen er, at folk er glade for at høre musik.”

“Så må vi jo løse de praktiske problemer, der er. Vi er en branche, som skal finde ud af at formidle det folk gerne vil have. Og hvad live-musik angår, så er jeg ret sikker på, at NuVenue er fremtiden både for publikum og for de professionelle musikere.”

”Jeg ser ret lyst på fremtiden på den front. Det må jeg sige.”

Gå selv på opdagelse i Millfactory NuVenue her

Leave a Comment:

Leave a Comment: