To langsomme genveje til menneskelig kontakt

sep 25
Somme tider er det rigeligt med to gode råd

Information overload: En gennemsnitlig amerikaner bruger nu tolv timer dagligt på medier. Han eller hun tjekker sin smartphone tæt på 110 gange og ser anslået 5.000 marketing budskaber hver dag. Og tro det eller lad være: DU er sandsynligvis lige i hælene på amerikaneren.

 

Hvad betyder dette informationsbombardement for vores fokus, overblik og indsigt?

Modtagere er i affekt

Det store flertal af befolkningen befinder sig mentalt i andre menneskers tankeverden i tolv-fjorten ud af af vore seksten vågne timer. Eller mere end 80 procent af den tid vi er vågne og bevidste.

Med mit kendskab til indholdet og tonen i langt de fleste nyheder på nyhedsmedier og Youtube m.v., så forstår jeg godt, at så mange rammes af stress og depression. Og jeg forstår, at det ikke hjælper at vi fylder os med psykofarmaka og angstdæmpende præparater.

Afsendere er ret upåvirkede

Overload-problemet fylder ikke meget på mødedagsordenerne, post-it-noterne og excel-arkene i medie- og marketingbrancherne i USA og i Europa. De førende marketingguruer, som foreslår at slå bremserne i eller tænke alternativt, kan da også tælles på en hånd.

I følge en intern MailChimp måling bliver 80-85 procent af alle de udsendte marketing e-mails aldrig åbnet. Prøv lige at tage antallet af modtagere på din egen mailing liste. Gang den så med 0,15!!!

Digital video er et af ​​de mest trendy satsområder for moderne marketingfolk. Men 56 procent af seerne springer jævnligt pre-roll-marketingbudskaberne over. Det fremgår ikke, hvor mange som helt undlader at se videoproduktet, fordi det er pakket ind i pre-rolls.

Psyken tager skade

USAs National Library of Medicine har i en undersøgelse slået fast at vores gennemsnitslige opmærksomhedsvindue overfor information er snævret ind til otte sekunder i 2013, hvor det omkring årtusindeskiftet var 12 sekunder.

Hvad peger 99,8 procent af medie- og marketingfolk på som løsningen på dette smertelige dilemma?

Rigtigt: Mere marketing, mere overdrivelse, mere udspekuleret og opmærksomhedskrævende chokeffekt.

Marketing-guruens løsning

En af de amerikanske marketingguruer, Chris Bolman, opfordrer sine kolleger til at benchmarke deres arbejde med de kolleger, som det faktisk er lykkedes for, at vinde sig en plads i vore otte sekunders opmærksomhed … Wow!

Bolman opfordrer sine kolleger til at kommunikere “med mennesker, ikke segmenter” … Wow!

Endelig opfordrer Bolman: “Præsentér dit indhold i snack-format” … Wow. Wow. Og tre gange wow!

“Der er ingen tvivl om,” skriver Chris Bolman, “at den korte form er kommet for at blive, og at mobil er en stor del af det.”

“På Twitter genererer billedindlæg konsekvent 500 procent højere engagement end tekstbaserede tweets, og det rækker langt ud over de store sociale hubs. På sitet Medium får essays, der er 3 minutter lange, væsentligt flere visninger, og sitet angiver helt bevidst læsetidsestimater under hvert indlæg.”

Mere af det samme

Chris Bolman har ikke noget tidsestimat på sit eget essay, men jeg har læst det op, og det varede ni minutter.

Det ligger mig fjernt at kritisere mennesker, der som Bolman holder fast i at bruge den tid, som det nu engang tager at argumentere logisk og helhedsorienteret for et synspunkt eller en sag. Tværtimod vil jeg anbefale medie- og marketingfolk, som er nervøse for, om de nu får nok del i opmærksomheden, til at forsøge en helt anden strategi.

Strategien er faktisk prøvet før, med større eller mindre held, men jeg tror, at tiden i den grad er moden til et nyt forsøg med “Hold kæft og vær interessant” strategien.

Jeg indrømmer, at ironi kan forekomme. Men da jeg nødig vil fremstå som en, der misbruger dine dyrebare sekunder til at gøre sig morsom på andres bekostning, giver jeg dig hermed

To langsomme genveje til menneskelig kontakt og opmærksomhed

  1. Prøv med noget så sjældent som en telefonsamtale. Med lidt øvelse kan du sagtens få den til at vare mere end 8 sekunder og med endnu mere øvelse kan du måske få den til at resultere i …
  2. et fysisk møde. Er dit budskab så kompliceret, at otte sekunder ikke er nok, så prøv med et fysisk møde. Det kan i disse information overload tider være overordentlig svært at bringe sådan et møde i stand, men jeg garanterer dig for, at sådan et møde altid vil lønne sig. God fornøjelse!

Vil du være med til at udforske, hvad en åben dialog kan gøre for os, vore relationer og vores business, så abonnér på mit nyhedsbrev og få værdifulde øvelser i indbakken.

Leave a Comment:

Leave a Comment: