Hjemmeside-tekst: Hvad nu hvis det var et foredrag?

dec 23

Hjemmeside-tekst. Du har selv oplevet kedelige foredragsholdere, og du har oplevet spændende foredragsholdere. Hvad var forskellen på de to oplevelser? Måske kan vi bruge sammenligningen til at gøre noget godt for din hjemmeside.

  • Den kedelige foredragsholder havde mest fokus på sin egen historie. Han stod måske ovenikøbet med ryggen til publikum det meste af tiden og kiggede forelsket på sine egne Powerpoints …
  • Den spændende foredragsholder anstrengte sig for at engagere sine tilhørere og spurgte dem om ting og sager.

Har jeg ret?

Hvor meget af din hjemmeside minder mest af alt om den kedelige foredragsholder? Hvordan føles det at være så røvkedelig?

Vil du lave om på det? Vil du have flere læsere, som reagerer mere på det du skriver?

Lær af den spændende foredragsholder

Der er ikke så meget at tænke over. Acceptér tingenes tilstand. Acceptér at folk forventer at blive forstået af den, som gerne vil forstås af folk. Begynd at handle på det:

  • Den spændende har undersøgt hjemmefra hvem hans tilhørere er og hvad de går op i. Hvad gør du?
  • Den spændende har udvalgt sine eksempler, så de giver mening for netop disse tilhørere. Hvad vil du gøre?
  • Den spændende stiller mange spørgsmål og bruger svarene til at belyse sin pointe. Kan du gøre noget tilsvarende?
  • Den spændende har måske også et par gode jokes i ærmet. De er ikke nødvendige for forståelsen, men de holder tilhørerne vågne, og de giver en god fællesskabsfølelse. Også på hjemmesiden?

Brug de samme tricks

Du kan gøre det samme med din hjemmeside. Tag dit seneste blogindlæg eller din velkomsthilsen eller en hvilken som helst tekst. Kig efter formuleringer, som vender ryggen til dine læsere.

  • Er teksten skrevet i et indforstået sprog eller fagsprog, som 90 procent af dine læsere ikke har tid til at afkode?
  • Har du glemt at medtage små eksempler, som sætter emnet ind i en kendt ramme?
  • Handler din tekst om din specialviden – og ikke så meget om, hvor denne specialviden kan gøre en konkret forskel for din læser?
  • Er sætningerne lange og meningerne tågede?
  • Er formuleringerne for alvorstunge?
  • Er din tekst delt ind i spiselige portioner med appetitvækkende overskrifter?

Den kedelige foredragsholders letkøbte fordel

Den kedelige foredragsholder har én stor fordel frem for den kedelige hjemmeside: Mange af dem, som har opgivet at følge med i det kedelige foredrag, viser det ikke aktivt. De rejser sig ikke op og går, men holder ud til det sidste. Af ren og skær høflighed.

Den faktor spiller slet ikke nogen rolle, når vi har med en kedelig hjemmeside at gøre. Dér går de efter få sekunder, hvis ikke indholdet giver mening.

Men giv ikke op!

Uanset hvad emnet er, så kan du beskrive det, så

  • man mærker, hvordan du selv mødte emnet
  • fremmedord er skiftet ud med beskrivelser af håndgribelige hverdagsting
  • meningen træder tydeligt frem. En mening = et punktum.
  • De vigtigste pointer er fremhævet af dig. Evt. med fed skrift som her

Og hvis din tekst til sidst virker lidt for stram og lidt for brysk, så er den på vej til at blive rigtigt god og læsbar.

 

Vil du være med til at udforske, hvad større opmærksomhed på tilhørere og læsere kan gøre for os, vore relationer, vore hjemmesider og vores business, så abonnér på mit nyhedsbrev og få værdifulde øvelser i indbakken.

Leave a Comment:

Leave a Comment: