En god oplevelse deler du med vennerne. Det er det der driver Facebook og Youtube. Jeg kan få det til at drive din hjemmeside.

Venlig hilsen, Dialogdesigneren

dec 29

Facebook eller hjemmeside? Rigtig mange med noget på hjerte er i tvivl om hvor det giver mest mening at være.

Jeg har ikke et entydigt svar på det dilemma, men jeg kan oplyse dig om en vigtig forskel på de to medier:

Hver gang du åbner Facebook, så ser du nye opdateringer fra folk, du er forbundet med. Har du blot omkring 200 venner, så går der ikke mange minutter imellem opdateringerne. Få minutter efter at en ny status er lagt op, kan den være skubbet ud af skærmbilledet, og rigtig mange opdateringer bliver aldrig set af dem de var tiltænkt.

Facebook eller hjemmeside. Din tur

Nu er det dig der opdaterer din status. Nyheden er vigtig for dig. Nyt job, fuldført projekt, bestået eksamen. Men også denne vigtige status går i rotation og skubbes hurtigt nedad i den evige strøm af opdateringer. Nyheden er “væk” længe før “de rigtige” har nået at se den.

På din egen hjemmeside er du i det mindste selv herre over hvilke informationer dine gæster får og i hvilken rækkefølge. Du har også mulighed for at tilrettelægge besøget på en måde, så dine gæster “bliver lidt længere”.

Det synes jeg er en vigtig forskel. Til at tage og føle på. Med store konsekvenser.

Nogle griber så til den udvej, at de smider den samme opdatering eller det samme link op på de sociale medier flere gange i døgnet flere gange om ugen og flere gange i tiden derefter. Det betyder endnu færre odds for at din opdatering når at blive “set”.

Facebook eller hjemmeside. Min anbefaling til dig

Hvis du har – eller beslutter dig for at få – en hjemmeside, så sørg i det mindste for, at dine opdateringer på de sociale medier “linker tilbage” til din hjemmeside, så trafikken ledes den rigtige vej.

Jeg har set skræmmende eksempler på hjemmesider, som blev tømt for besøgende, fordi de var fyldte med links til indhold på de sociale medier. Disse links ser jo godt ud på hjemmesiden. Men det er dem, der får publikum til at sive. De fortæller jo, at det er ovre på Facebook det sner!

Den rigtige vej er efter min mening, at den viden du deler med andre, den må de hente på din hjemmeside. Men linket til denne viden, det skal du selvfølgelig sprede mest muligt på Facebook og i alle mulige andre sociale medier.

Så kan du sammen med linket bringe en forsmag på, hvad de får, når de kommer til hjemmesiden, og eventuelt et godt blikfang i form af foto eller grafik.

Med andre ord:

Din egen hjemmeside er det vigtigste af de sociale medier. Jeg gentager:

Din egen hjemmeside er det vigtigste af de sociale medier.

Giver det mening? Del dine erfaringer med os andre i kommentarerne.

 

Modtag automatisk tips som dette i din indbakke

Leave a Comment:

Leave a Comment: