Copywriting og salgstekster – det kan også blive for sukkersødt (opdateret 15. marts 2017)

mar 15

Copywriting og salgstekster. Engang var jeg bare skeptisk. Nu er jeg decideret træt af dem.

Ser du, jeg er overfodret med gode råd og blogindlæg om hvordan man skriver overbevisende og sælgende og medrivende og konverterende. Jeg er stopmæt som en fransk gås. Og jeg er endda selv en af de sidste dages hellige, kommunikationsuddannet, skrivende og skrydende.

Hvis jeg har nået hårgrænsen for flere gode råd, hvordan må du så ikke have det?

Jeg nægter ikke, at der er masser af solid forskning bag de overbevisende salgsteknikker. Jeg vil ikke afvise, at der i copywriting og salgstekster er masser af tricks og finesser at hente for de interesserede.

Jeg siger bare, at kommunikation ikke behøver være så svært. Vi har allesammen gjort det, fra vi forlod moders skød. Vi har gjort det i generationer.

Derfor spørger jeg nu: Hvad skal vi begyndere egentlig med kommunikationsteori for viderekomne?

Hvis jeg skal kommunikere bevidst, målrettet og korrekt, må jeg lige omkring en studiekreds først. Eller et webinar. Eller en lærebog. Eller en kommunikationsblog.

Ligegyldigt hvad jeg skal omkring, så bliver det en omvej og en overspringshandling i forhold til den simple dialog, hvor jeg helt intuitivt spørger ind til noget, som jeg ved at min samtalepartner og jeg har til fælles.

Så lad mig hylde den enkle dialog – samtalen imellem to mennesker. Først:

Dialogen med mig selv

Jeg spørger mig selv:

  • Hvad vil du gerne opnå?
  • Hvem kan hjælpe dig med det?
  • Hvor befinder de sig?
  • Hvad vil de gerne snakke om, når vi mødes. Ikke om mange dage, når du er færdig med dine kommunikationsteoretiske studier, men lige om lidt. Og så:

Dialogen med min kunde

Al dialog og al kontakt begynder med at kende og anerkende den du gerne vil i kontakt med. Enhver der har prøvet at score i byen i en halv- eller helbrandert ved, hvor galt det kan gå … Så næst efter at møde ædru og forberedt, hvad er så vigtigt i dialogen? Det er ikke kommunikationsteori. Det er:

  • At interessere sig for samtalepartneren.
  • At være opmærksom.
  • At spørge åbent.
  • At spørge ind til noget, som den anden har lyst til at tale om og som det måske kan gavne jer begge at tale om.

Den lige vej er den nemmeste

Når man forkaster de gyldne råd, bør man vel råde bod på det med et bedre. Det bedre råd kommer fra eventyreren, forfatteren og investoren Timothy Ferriss via hans brag af en debutbog, 4-Hour Workweek. Rådet går ud på at droppe læsning som en vej til indsigt og i stedet tage direkte kontakt til den person, som ved mest om emnet – eller i hvert fald om den del af emnet, som du er interesseret i.

Timothy Ferriss giver aldrig et godt råd, som han ikke selv har fulgt. Siden han droppede ud af college, har han ikke åbnet en bog. Men han har skrevet fire-fem stykker. Alle bestsellere. Og han har gjort det til at vane at tage kontakt til de dygtigste specialister inden for de områder, der interesserer ham, få nogle gode samtaler med dem, og invitere publikum med ind i samtalen via bøger, blog og podcast.

Ferriss’ bøger er i øvrigt mere læsevenlige end de fleste. De er skrevet i talesprog og formuleret som en samtale med en god ven – dig, læseren. Når nu det skal være en bog, kan man lige så godt gøre sig umage for at få den til at minde mest muligt om en samtale. Det samme krav kan du med god ret stille til en artikel eller et blogindlæg.

Mennesker mødes – og sød musik opstår

Ferriss gør ofte opmærksom på en væsentlig sideeffekt ved at ty til direkte samtale i stedet for læsningen eller de strategiske metode-overvejelser. At samtalen ofte ledes ind på overraskende nye spor. At vi bliver inspirerede af den anden. At vi får nye ideer, som vi ikke vidste at vi savnede. Og den dybere forståelse, som det netop i samtalen er muligt at spørge sig frem til, kan føre videre til personlig udvikling.

Alle disse fordele er tættere på dig end de har været nogensinde før: Med telefoni, med Skype, med Facetime, Facebook Live og hvad de allesammen hedder. Hvor vi kan se hinanden i øjnene og kommunikere i realtid uanset hvor på kloden vi befinder os.

Altså: Næste gang du skal lære noget nyt, vinde en kontakt, skabe et salg eller opnå et andet betydende mål, så spild ikke tiden med copywriting og salgstekster – tag direkte kontakt. Gå i dialog. Med et åbent sind. Forberedt på at give og modtage overraskelser og inspiration.

 

Vil du lære mere om alternativet til copywriting og salgstekster. Hop på her:

Leave a Comment:

Leave a Comment: