mar 10

Content marketing: Hamsterhjulet kører

Content marketing er det nye sort. Hamsteren spæner afsted i sit hjul, fordi den kan se en lækker gulerod uden for hjulet. Det syn har de fleste børn moret sig over, og hvis de kunne se de sidste tre-fire års content marketing trend på internettet, ville latteren ingen ende tage.

Brands, koncerner, bureauer og konsulenter spæner afsted med content marketing trenden med det resultat, at støjniveauet på markedet vokser ud over smertegrænsen og folk udvikler selektive hørelser og blinde vinkler.

Det kan man absolut ikke fortænke dem i.

Tendensen gør det endnu sværere for små brands og selvstændige at blive hørt og set, både på egne hjemmesider og på de sociale medier. Men hvad gør vi så?

Content marketing: Gå imod strømmen

Vi skal måske tænke på en helt anden måde end de store brands. Vi skal tænke mindre i marketing og mere i service.

I dagens marketing og content marketing arena bliver der skudt med tungt artilleri, og det er mere end svært at gøre en positiv forskel, med mindre man vælger en stik modsat strategi – fx rollen som samaritervagt med hæfteplaster og stivkrampevaccine.

Mere service – mindre marketing

Vælg den langsigtede strategi, hvor dit produkt og din service og din support i praksis er en bedre og mere overbevisende fortælling end nok så mange slogans og propositions og content contributions.

Vælg relationen frem for informationen; spørgsmålet frem for svaret; hjælpsomheden frem for virksomheden; værdien frem for pengene.

Mere konkret: brug mindre energi på at fortælle potentielle kunder om hvad de kan forvente og mere energi på rent faktisk at opfylde og måske overgå deres forventninger.

Logoets og reklamens og fortællingens kraft er i virkeligheden stærkt overvurderede som brand-skabere. Hvis de var så stærke, hvorfor er det da nødvendigt med de evindelige gentagelser og de gigantiske marketingbudgetter?

Gør noget enestående

Igen: gør noget ekstraordinært, noget kontroversielt, noget historisk for én kunde. Hvis handlingen var rigtig, så værsgo – her har du dit brand, og så kan du med sindsro opsøge kunde nummer to … hvis ikke kunde nummer ét allerede har anbefalet dig til en.

Når du har de første kunder i hus, kan du overveje at bruge internettet til at styrke relationen og bygge et interessebaseret langtidsholdbart community.

Jeg siger ikke rent ud at du skal opgive hjemmeside, sociale medier og public relations, men du skal i gang med at være langt mere kritisk og eksklusiv med, hvad du fylder på dem og langt mere beskeden med, hvad du forventer at få ud af dem.
Velkommen til År Nul: Content overload.

 

Hæng på og lær mere om forskellen på “siger en masse” og “gør en masse”. Hæng på her:

Leave a Comment:

Leave a Comment: